Kabinet: over maand besluit over een nieuwe corona-app
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet laat een nieuwe app ontwikkelen en hoopt hierover over een maand een besluit te nemen. Dat meldt zorgminister Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer. Vanuit verschillende organisaties kwam flinke kritiek op de zeven overgebleven voorstellen en de snelheid waarmee het ministerie van Volksgezondheid een app wilde lanceren.
Het kabinet doet daarom een pas op de plaats. "Mede op basis van de conclusies van KPMG, de Landsadvocaat, het college van de Rechten van de Mens en de AP, heb ik besloten nu geen opdracht te geven voor de inzet van een of meer specifieke oplossingen zoals die tot nu toe zijn ingediend", zegt De Jonge. "Mijn verwachting is dat ikover vier weken een goed vervolgbesluit zal kunnen nemen over of en hoe apps kunnen worden ingezet."
Wel is er genoeg kennis onder de appbouwers die afgelopen weekeinde hun voorstellen presenteerden. De Jonge is "onder de indruk" van deze finalisten, die uit honderden voorstellen werden geselecteerd. Hij wil dan ook de juiste mensen bij elkaar brengen, en kijkt nog hoe hij zo'n team kan samenstellen. Privacy- en IT-experts zullen dan de krachten bundelen om zo tot een goede app te komen, die veilig en privacyproof is.
Zo'n app moet het onderzoek naar onderling contact tussen Nederlanders ondersteunen. Zo wil het kabinet makkelijker kunnen traceren wanneer iemand in contact is geweest met een besmet persoon. Die mensen weten dan dat ze thuis moeten blijven en kunnen bij klachten straks mogelijk getest worden. Premier Mark Rutte hield na een belangrijk crisisberaad op dinsdag vol dat de app een belangrijk onderdeel moet worden van het Nederlandse testbeleid.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
36 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
3 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
4 uur geleden