Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kabinet mikt op quarantaineplicht voor reizigers vanaf 15 mei

Kabinet mikt op quarantaineplicht voor reizigers vanaf 15 mei

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet mikt erop de eerder aangekondigde quarantaineplicht voor reizigers uit landen met een verhoogd risico op een coronabesmetting op 15 mei te laten ingaan. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van de NOS. Op die datum loopt een dringend advies om alleen in dringende gevallen naar het buitenland te reizen af.

Het kabinet komt naar verwachting vrijdag met een wetsvoorstel, waar de Tweede én Eerste Kamer nog wel mee moeten instemmen. De definitieve ingangsdatum hangt af van die parlementaire goedkeuring. Er gaan volgens ingewijden ook nog stemmen op voor invoering eerder dan 15 mei. Dan kunnen vliegverboden van en naar Zuid-Afrika en Latijns-Amerika mogelijk ook eerder worden opgeheven.

Reizigers uit risicogebieden moeten straks bij aankomst naast een negatieve PCR-test ook een quarantaineverklaring overleggen, waarin zij beloven tien dagen in thuisisolatie te gaan. Wie dat niet doet, kan daarvoor een boete krijgen. Ook bij schending van de quarantaineplicht kan een boete of last onder dwangsom worden opgelegd.

Boete

Het Openbaar Ministerie bepaalt de hoogte van de boetes. Waarschijnlijk zal die 95 euro gaan bedragen, het bedrag dat ook als sanctie geldt voor overtredingen van andere coronaregels.

De quarantaineplicht gaat waarschijnlijk gelden voor alle landen met een oranje of rood reisadvies, wat nu neerkomt op alle landen van de wereld. Maar ook dat is volgens ingewijden nog onderwerp van discussie binnen het kabinet.

Meer uit Binnenland

COA: asielopvang blijft overbelast, streven naar stabiele opvang

DEN HAAG (ANP) - De druk op de asielopvang blijft onverminderd hoog, de opvang is overbelast en blijft afhankelijk van noodlocaties. De oplossing ligt in stabiele opvang: locaties die voor langere tijd in een gemeente blijven, en die niet ineens dicht moeten als er minder opvang nodig is. De azc's van morgen zijn onderdeel van de samenleving. Dat stelt het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) in zijn Stand van de Uitvoering 2025.

2 uur geleden
Twee doden aangetroffen in woning Groningse Meerstad

MEERSTAD (ANP) - In een woning aan de Meerhoven in het Groningse Meerstad heeft de politie twee doden aangetroffen. Er is een onderzoek gestart naar de omstandigheden waaronder beide personen zijn overleden, zo laat de politie weten in een bericht op X.

4 uur geleden
Aangetroffen lichaam in uitgebrand huis in Rijen is van bewoner

RIJEN (ANP) - Het lichaam dat woensdag werd aangetroffen in de uitgebrande woning in Rijen is van de bewoner van het pand. Dat meldt burgemeester Derk Alssema van de gemeente Gilze en Rijen op Instagram. Het gaat om Kees, een inwoner die in het Brabantse dorp bekendstond als een "kleurrijke man", zoals de burgemeester hem omschrijft. "Iedereen kent Kees en Kees kende iedereen."

10 uur geleden
Provincie: geen laagvliegroutes vanaf Lelystad boven Gelderland

ARNHEM (ANP) - Volgens het Gelderse provinciebestuur komen er definitief geen laagvliegroutes voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport over Gelderland. Die garantie is vanuit het Rijk aan de provincie gegeven, zegt gedeputeerde Klaas Ruitenberg (SGP). Ruitenberg kon op vragen van Statenleden nog niet zeggen of de overheid dezelfde definitie voor laagvliegen hanteert als de provincie. Hij zei toe dit snel te gaan uitzoeken.

11 uur geleden
Koning erkent oorlogsleed tijdens diner met Japanse keizer

AMSTERDAM (ANP) - Koning Willem-Alexander heeft woensdagavond de eeuwenoude vriendschap met Japan benadrukt, maar ook stilgestaan bij een "pijnlijke episode", de Tweede Wereldoorlog. Hij benoemde onder meer dat "ons gedeelde verhaal ook bitterheid omvat". "Diepe wonden die toen zijn geslagen, werken ook in de generaties erna door", zei de koning tijdens het staatsbanket met de Japanse keizer Naruhito.

11 uur geleden
Bertram: seintje bij einde zomerticket besproken met NS

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met de NS besproken dat mensen die een zomerabonnement hebben afgesloten een seintje krijgen als dit bijna afloopt, zodat ze er niet aan vastzitten. "Er is ook aandacht voor", aldus de bewindsvrouw tijdens een tweeminutendebat over het spoor.

12 uur geleden
Hardloopevenementen nemen hittemaatregelen, zelfs een geschrapt

DEN HAAG (ANP) - Vanwege de hitte nemen diverse hardloopevenementen die de komende dagen in het land worden gehouden maatregelen. De organisatie van de Vuurtorenloop in Hoek van Holland heeft zelfs besloten het evenement vrijdag helemaal te schrappen.

14 uur geleden