Kabinet komt eind juni met plan voor volgende coronafase
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet verwacht nog deze maand met een plan van aanpak te komen voor de overgang naar de periode na de corona-epidemie. Begin juli moet een voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd worden waarin die aanpak wordt geregeld in een wet. Dat zei demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge donderdag tijdens een coronadebat.
Het kabinet hoopt snel plannen te kunnen presenteren voor de overgang van de epidemische naar de endemische fase, zei de minister. Hij doelt daarmee op een fase waarin het virus nog wel her en der zal opduiken, maar mensen elkaar niet meer op grote schaal aansteken, zoals nu. De vraag is hoe dan omgegaan moet worden met onder meer coronatesten, zei De Jonge. Of mensen bijvoorbeeld alleen nog getest worden als ze ziekteverschijnselen hebben, of dat er ook nog getest kan of moet worden voor grote evenementen.
De coronamaatregelen zijn vastgelegd in de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Twm) die op 1 september afloopt. De minister wil in de week van 21 juni aan de Kamer laten weten wat het kabinet voor de periode daarna nog nodig acht. Als er een nieuwe wet moet komen, wil hij het voorstel begin juli (voor het zomerreces) aan het parlement sturen.
Het idee is dat zo de Tweede en Eerste Kamer genoeg tijd hebben om er goed naar te kijken. Hij sloot ook niet uit dat het toch nodig zal blijken de Twm te verlengen.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geleden