Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kabinet: hoogte coronaboetes blijft vooralsnog hetzelfde

Kabinet: hoogte coronaboetes blijft vooralsnog hetzelfde

DEN HAAG (ANP) - De hoogte van de coronaboete blijft vooralsnog op 390 euro. Het kabinet heeft besloten het gesprek over een mogelijke verlaging aan te gaan als de Tweede Kamer aangeeft dit noodzakelijk te vinden. Dat lieten de ministers Ferd Grapperhaus (Justitie) en Sander Dekker (Rechtsbescherming) vrijdag weten na afloop van de ministerraad.

Zoals donderdag al uitlekte, volgt er na een bekeuring voor specifiek een overtreding van een coronamaatregel, zoals de 1,5 meter afstand, geen justitiële aantekening meer, in de volksmond een strafblad. "Een aantekening sleep je voor de rest van je leven mee. We volgen nu de wens van de Tweede Kamer om dat te schrappen", zei Dekker.

Het kabinet begrijpt volgens Grapperhaus dat die 1,5 meter iets nieuws is en tegennatuurlijk, zoals de Tweede Kamer al in het voorjaar had gezegd. De boete blijft, maar voor specifiek dit soort overtredingen volgt geen strafblad meer.

Stevig handhaven

Andere zaken zoals spugen, intimideren of bedreigen van politiemensen of boa's vanwege de coronaregels, is volgens Grapperhaus wel volledig strafbaar. Datzelfde geldt voor mensen die bepaalde vergunningen overtreden die te maken hebben met corona.

Het kabinet wil gezien het toenemende aantal besmettingen vooral stevig blijven handhaven. Daar speelt volgens Grapperhaus de boete een belangrijke rol in.

Meer uit Binnenland

Slob: onbegrijpelijk dat pandemische paraatheid is afgebouwd

DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.

27 minuten geleden
Rode Kruis: buiten wachtende asielzoekers Ter Apel onverantwoord

TER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."

29 minuten geleden
Spoorpark Live schrapt vrijdagshow wegens extreme hitte

TILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.

38 minuten geleden
Speurteam USAR onderweg naar Venezuela

EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.

1 uur geleden
Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 26 juni

HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.

1 uur geleden
OM vervolgt schipper niet na dodelijke aanvaring in Afrikahaven

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.

1 uur geleden
Slob: onderwijs liep niet blindelings achter OMT aan

DEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.

1 uur geleden