Kabinet: hogere stikstofgrens in 2026, mits juridisch haalbaar
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil in principe in januari 2026 een hogere stikstofgrens invoeren, als deze maatregel ook juridisch haalbaar blijkt te zijn. Dat zegt premier Dick Schoof na de ministerraad. Die duurde veel langer dan normaal vanwege gesteggel tussen VVD- en BBB-ministers over de invoering van deze zogenoemde rekenkundige ondergrens. In december moet blijken of de invoering definitief door kan gaan.
Een voorwaarde is dat er met mede-overheden afspraken gemaakt moeten worden, aldus Schoof. De provincies zijn het zogenoemde bevoegde gezag als het gaat om het uitgeven van natuurvergunningen.
Ook wil het kabinet dat de ondergrens wordt ingebracht bij een lopende rechtszaak. Dan moet blijken bij de rechter of een boerenbedrijf echt geen vergunning nodig heeft, omdat de stikstofuitstoot kleiner is dan de gekozen grens.
'Geen expliciete voorwaarde'
Wiersma wil vrijdagavond via een woordvoerder benadrukken dat dit "geen expliciete voorwaarde" is. "De juridische haalbaarheid van de rekenkundige ondergrens staat niet ter discussie voor dit kabinet. We wegen de stand van zaken van de juridische procedure mee wanneer we de rekenkundige ondergrens daadwerkelijk gaan invoeren." In de Kamerbrief hierover staat dat een "juridische toets over de houdbaarheid" van de rekenkundige ondergrens "nodig is", maar Wiersma wilde hierop toch "een verduidelijking" maken.
De invoering van de ondergrens is vooral een wens van coalitiepartij BBB, die hoopt dat boeren hiermee makkelijker toestemming kunnen krijgen voor hun bedrijf. De maatregel is door BBB-minister Femke Wiersma groots aangekondigd. De VVD is voorzichtig, omdat de partij bang is dat de rekenkundige ondergrens opnieuw zorgt voor een nieuwe groep bedrijven die in juridische onzekerheid zit.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
19 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
1 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
2 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
3 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
4 uur geleden