Kabinet: gebruik van corona-app wordt niet verplicht
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt de toekomstige corona-app niet verplicht. Mensen kunnen die app vrijwillig op hun mobiele telefoon downloaden, zei premier Mark Rutte vrijdag na afloop van de ministerraad. Het is de bedoeling dat de nieuwe app mensen waarschuwt als zij in de buurt zijn geweest van iemand die besmet is met het coronavirus. Zij kunnen dan uit voorzorg twee weken in quarantaine gaan, ook als ze zelf nog geen klachten hebben.
Dit weekend wordt een keuze gemaakt uit zeven aanbieders van de app. Rutte zei dat er een hoop om te doen is. Maar "het is geen hobby van mij en minister Hugo de Jonge om apps te ontwikkelen. Het lijkt nu net of wij morgen willen weten waar iedereen is, nou liever niet." Rutte benadrukte dat de app een praktische manier is om het bronnen- en contactonderzoek van de GGD'en te ondersteunen.
Belangrijk volgens Rutte is dat de privacy van de gebruikers niet wordt geschaad, dat het vrijwillig is, tijdelijk en transparant. Zo mogen gegevens niet herleidbaar zijn naar individuen en mogen er zo min mogelijk gegevens worden verzameld. Ook mag op geen enkele wijze opslag zijn van informatie over het verplaatsingsgedrag, tijdstip, locatie of sociale netwerken van die persoon.
Andere landen
Ook wordt bij de keuze van de techniek rekening gehouden met systemen in andere landen zodat de app ook werkt als je de grens overgaat, zei de premier.
Zorgminister Hugo de Jonge had eerder gezegd na te denken over een verplichting, omdat het belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen meedoen met de corona-app. De Jonge zei dat er toch voor vrijwilligheid is gekozen omdat voorop moet staan dat mensen volledig vertrouwen in de app hebben en daarom zelf mee willen doen.
Bij de keuze voor de app kijken deskundigen volgens De Jonge ook naar de afstelling, bijvoorbeeld de afstand die je had tot de coronapatiënt en hoe lang je bij die persoon in de buurt was. Thuis blijven is dan het devies als je een signaal krijgt. Meteen een coronatest laten doen, kan volgens hem niet, omdat dit pas zinnig is als je klachten hebt. Anders geeft de uitslag mogelijk een schijnveiligheid, zei de minister vrijdag.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
9 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden