Kabinet denkt aan 'noodwet' om uit stikstofimpasse te komen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet denkt aan een "noodwet" om uit de stikstofimpasse te komen. Dat heeft landbouwminister Femke Wiersma vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad, zonder in detail te treden over wat er precies in die wet moet komen te staan. "Alle opties liggen open", aldus de BBB-bewindsvrouw.
Na een recente uitspraak van de Raad van State is het nog lastiger geworden om vergunningen te verlenen voor activiteiten die tot meer stikstofuitstoot leiden. Het kabinet heeft daarop een ministeriële commissie ingesteld die oplossingen gaat zoeken om Nederland "van het slot te halen".
De betrokken ministers gaan kijken wat er mogelijk is binnen de bestaande wet- en regelgeving. Ook willen zij onderzoeken of Brusselse regels wellicht iets te streng zijn geïnterpreteerd, zodat daar nog bewegingsruimte zit. Daarnaast wordt gekeken hoe zekerder kan worden gemaakt dat maatregelen om de uitstoot te verlagen ook echt werken.
'Rekenkundige ondergrens'
De coalitiepartijen spraken in hun hoofdlijnenakkoord al af dat er een nieuwe "rekenkundige ondergrens" moet komen, waarmee voor activiteiten met een beperkte uitstoot de vergunningsplicht vervalt. Een voorstel daartoe gaat "op korte termijn" voor advies naar de Raad van State, zegt Wiersma. "Daar hebben we nu de wetenschappelijke toetsing van." Daarmee staan "alle seinen op groen" voor deze maatregel, aldus de minister.
Deze voorgenomen versoepeling zou soelaas kunnen bieden voor ondernemers - veelal boeren - die door een eerdere stikstofuitspraak van de Raad van State ineens een vergunning moesten hebben, maar die niet meer konden krijgen. Deze groep wacht al jaren op een oplossing. Of zo'n ondergrens bij de rechter standhoudt, is overigens nog maar de vraag.
Toch spreekt Wiersma alvast van goed nieuws voor boeren. Ook woningbouwprojecten zouden hiermee op weg geholpen kunnen worden, denkt de minister.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden