Kabinet debatteert over versoepelingen coronamaatregelen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer debatteert woensdagmiddag met het kabinet over het pakket aan versoepelingen. Premier Mark Rutte en zorgminister Ernst Kuipers kondigden dinsdag op een persconferentie aan dat vrijwel alle sectoren weer tot 22.00 open kunnen, zij het onder voorwaarden. Zo moet men bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden, ook als om een coronapas wordt gevraagd, en mag niet meer dan een derde van de capaciteit worden gebruikt.
Hoewel veel sectoren blij waren met de versoepelingen, reageerde de cultuursector teleurgesteld. Omdat theaters om 22.00 uur de deuren weer moeten sluiten en maar een derde van de volledige capaciteit mogen gebruiken, zeggen theatermakers dat voorstellingen niet rendabel zijn. Onder meer cabaretier Diederik Ebbinge hoopt dat de capaciteit verruimd wordt. Collega Sanne Wallis de Vries ziet graag dat de zalen iets langer open mogen blijven. Het is nog niet duidelijk of hiervoor steun is in de Kamer.
Mogelijk laait ook de discussie over het zogeheten coronatoegangsbewijs (CTB) weer op. De coronapas is een belangrijke voorwaarde voor veel van de versoepelingen die dinsdag werden aangekondigd. Kuipers zei op de persconferentie dan ook dat de toegangspas voorlopig nog nodig zal zijn, of dat nu in de vorm is van 1G, 2G of 3G.
Momenteel geldt het 3G-beleid nog voor de pas, waardoor mensen toegang krijgen tot bijvoorbeeld horeca of cultuur als ze zijn gevaccineerd, genezen of getest. Maar er ligt wetgeving klaar om toegang alleen nog mogelijk te maken voor gevaccineerde of genezen mensen (2G). Sommige partijen, zoals de ChristenUnie of GroenLinks, vinden dat iedereen getest moet worden (1G), ongeacht de vaccinatiestatus.
De steun voor het veelbesproken 2G-beleid lijkt inmiddels af te brokkelen, na een onderzoek door de TU Delft. De maatregel zou zeer weinig effect hebben vanwege de besmettelijkere omikronvariant. Verschillende partijen waren tegen het voorstel, omdat het ongevaccineerden teveel zou beperken. Wel is duidelijk dat het kabinet de maatregel voorlopig tot zijn beschikking wil houden, benadrukte Rutte vorige week in een coronadebat.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
45 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden