Kabinet debatteert over versoepelingen coronamaatregelen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer debatteert woensdagmiddag met het kabinet over het pakket aan versoepelingen. Premier Mark Rutte en zorgminister Ernst Kuipers kondigden dinsdag op een persconferentie aan dat vrijwel alle sectoren weer tot 22.00 open kunnen, zij het onder voorwaarden. Zo moet men bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden, ook als om een coronapas wordt gevraagd, en mag niet meer dan een derde van de capaciteit worden gebruikt.
Hoewel veel sectoren blij waren met de versoepelingen, reageerde de cultuursector teleurgesteld. Omdat theaters om 22.00 uur de deuren weer moeten sluiten en maar een derde van de volledige capaciteit mogen gebruiken, zeggen theatermakers dat voorstellingen niet rendabel zijn. Onder meer cabaretier Diederik Ebbinge hoopt dat de capaciteit verruimd wordt. Collega Sanne Wallis de Vries ziet graag dat de zalen iets langer open mogen blijven. Het is nog niet duidelijk of hiervoor steun is in de Kamer.
Mogelijk laait ook de discussie over het zogeheten coronatoegangsbewijs (CTB) weer op. De coronapas is een belangrijke voorwaarde voor veel van de versoepelingen die dinsdag werden aangekondigd. Kuipers zei op de persconferentie dan ook dat de toegangspas voorlopig nog nodig zal zijn, of dat nu in de vorm is van 1G, 2G of 3G.
Momenteel geldt het 3G-beleid nog voor de pas, waardoor mensen toegang krijgen tot bijvoorbeeld horeca of cultuur als ze zijn gevaccineerd, genezen of getest. Maar er ligt wetgeving klaar om toegang alleen nog mogelijk te maken voor gevaccineerde of genezen mensen (2G). Sommige partijen, zoals de ChristenUnie of GroenLinks, vinden dat iedereen getest moet worden (1G), ongeacht de vaccinatiestatus.
De steun voor het veelbesproken 2G-beleid lijkt inmiddels af te brokkelen, na een onderzoek door de TU Delft. De maatregel zou zeer weinig effect hebben vanwege de besmettelijkere omikronvariant. Verschillende partijen waren tegen het voorstel, omdat het ongevaccineerden teveel zou beperken. Wel is duidelijk dat het kabinet de maatregel voorlopig tot zijn beschikking wil houden, benadrukte Rutte vorige week in een coronadebat.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
19 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
26 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
34 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.
47 minuten geledenROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
1 uur geleden