Kabinet debatteert over versoepelingen coronamaatregelen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer debatteert woensdagmiddag met het kabinet over het pakket aan versoepelingen. Premier Mark Rutte en zorgminister Ernst Kuipers kondigden dinsdag op een persconferentie aan dat vrijwel alle sectoren weer tot 22.00 open kunnen, zij het onder voorwaarden. Zo moet men bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden, ook als om een coronapas wordt gevraagd, en mag niet meer dan een derde van de capaciteit worden gebruikt.
Hoewel veel sectoren blij waren met de versoepelingen, reageerde de cultuursector teleurgesteld. Omdat theaters om 22.00 uur de deuren weer moeten sluiten en maar een derde van de volledige capaciteit mogen gebruiken, zeggen theatermakers dat voorstellingen niet rendabel zijn. Onder meer cabaretier Diederik Ebbinge hoopt dat de capaciteit verruimd wordt. Collega Sanne Wallis de Vries ziet graag dat de zalen iets langer open mogen blijven. Het is nog niet duidelijk of hiervoor steun is in de Kamer.
Mogelijk laait ook de discussie over het zogeheten coronatoegangsbewijs (CTB) weer op. De coronapas is een belangrijke voorwaarde voor veel van de versoepelingen die dinsdag werden aangekondigd. Kuipers zei op de persconferentie dan ook dat de toegangspas voorlopig nog nodig zal zijn, of dat nu in de vorm is van 1G, 2G of 3G.
Momenteel geldt het 3G-beleid nog voor de pas, waardoor mensen toegang krijgen tot bijvoorbeeld horeca of cultuur als ze zijn gevaccineerd, genezen of getest. Maar er ligt wetgeving klaar om toegang alleen nog mogelijk te maken voor gevaccineerde of genezen mensen (2G). Sommige partijen, zoals de ChristenUnie of GroenLinks, vinden dat iedereen getest moet worden (1G), ongeacht de vaccinatiestatus.
De steun voor het veelbesproken 2G-beleid lijkt inmiddels af te brokkelen, na een onderzoek door de TU Delft. De maatregel zou zeer weinig effect hebben vanwege de besmettelijkere omikronvariant. Verschillende partijen waren tegen het voorstel, omdat het ongevaccineerden teveel zou beperken. Wel is duidelijk dat het kabinet de maatregel voorlopig tot zijn beschikking wil houden, benadrukte Rutte vorige week in een coronadebat.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op verschillende plekken in Nederland is brand uitgebroken door blikseminslag. In het hele land geldt code oranje vanwege zware onweersbuien, die gepaard gaan met bliksem.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
6 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
8 uur geleden