Kabinet: coronacijfers 'beroerd' maar geen verrassing
DEN HAAG (ANP) - De jongste cijfers over het aantal coronabesmettingen zien er nog altijd "beroerd" uit, maar dat komt niet als een verrassing, zegt vicepremier Kajsa Ollongren. "Dit is wel een beetje wat de voorspelling was." Vrijdag werd een recordaantal van meer dan 3800 nieuwe gevallen gemeld, ruim 500 meer dan een dag eerder.
Ollongren wijst erop dat de mensen die nu te horen krijgen dat zij geïnfecteerd zijn, het virus al hebben opgelopen voordat het kabinet maandag voor het hele land aangescherpte maatregelen nam. "Op zichzelf hoef je er dus niet van te schrikken dat dit gebeurt, en zou een verdere stijging ook nog wel mogelijk zijn."
Het kabinet kondigde deze week landelijk nieuwe contactbeperkingen aan. "We verwachten dat we eind volgende week de eerste effecten kunnen zien van de aangescherpte maatregelen", aldus Ollongren. Zij vervangt bij de persconferentie na afloop van de ministerraad premier Mark Rutte, die bij een EU-top in Brussel is.
Het kabinet heeft gekozen voor een ander pakket dan dit voorjaar, "net iets lichter en gerichter", aldus Ollongren. "Wij hopen dat dit genoeg zal zijn om de trend om te buigen." Of dat lukt binnen de drie weken waarvoor de maatregelen nu zijn afgekondigd, is volgens de D66-vicepremier nog niet te zeggen. Zij benadrukt wel dat de strijd tegen corona "een zaak van de lange adem" zal zijn.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden