Kabinet bespreekt verlenging coronamaatregelen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet buigt zich dinsdag over de vraag of het gros van de coronamaatregelen wordt verlengd tot na 6 april, en of er wellicht meer moet worden gedaan om de verspreiding van het virus in te dammen. Bronnen in Den Haag zeiden maandag al te verwachten dat een aantal maatregelen ook na 6 april zal gelden.
De crisiscommissie van het kabinet komt naar verwachting rond 16.00 uur bijeen. Daar zal ze het nieuwste advies van het zogeheten Outbreak Management Team (OMT) bespreken, een groep van experts onder leiding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Aan het begin van de avond zal het kabinet Nederland bijpraten over de volgende stappen. Er zal het kabinet veel aan gelegen zijn om hier zo helder mogelijk over te communiceren. De vorige persconferentie, met vier ministers, zorgde voor nogal wat verwarring over de genomen maatregelen. "De communicatie had strakker gekund", erkende Rutte later.
Onder andere eet- en drinkgelegenheden en sportclubs zijn vooralsnog tot 6 april gesloten. Hetzelfde geldt voor plekken waar zogenoemde contactberoepen worden uitgeoefend, zoals kappers en massagesalons. Alleen evenementen waarvoor een vergunning nodig is, zijn nu al tot 1 juni van de baan.
Scholen zijn ook ten minste tot 6 april dicht. Of die weer open kunnen, zal afhangen van een wetenschappelijk onderzoek naar de verspreiding van het virus onder en door kinderen, dat sinds 19 maart loopt. Als de uitkomsten van het onderzoek er 6 april nog niet zijn, zullen de scholen langer dichtblijven, zei minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) vorige week.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
11 uur geleden