Kabinet bespreekt afschaffen 'bevestigende' test bij GGD
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet kijkt of het nog nodig is om bij de GGD een coronatest te laten doen na een positieve zelftest. Dat zegt zorgminister Ernst Kuipers na een corona-overleg waarin is besloten vrijwel alle nog bestaande maatregelen los te laten. "Het is nu nog te vroeg", zegt Kuipers, maar het kabinet wil op een later moment mogelijk af van de teststraten.
Hierover wordt gesproken met het Outbreak Management Team (OMT), het RIVM en de GGD'en zelf, die de teststraten runnen. "Je kan je voorstellen dat onderwerp van gesprek is: kun je nou volstaan met uitgebreid, laagdrempelig gebruik van zelftests? Dat is nog steeds verstandig: heb je klachten, doe een test - maar dan niet noodzakelijkerwijs het bevestigen van een positieve test bij de GGD", zegt de minister.
Zo'n test bij de GGD wordt nu ook nog gebruikt "om zicht te houden op de verspreiding van het virus", zegt Kuipers. "En daar zijn ondertussen ook andere mogelijkheden voor".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.
2 uur geleden