Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kabinet belooft nieuwe poging voor Nederlandse imamopleiding

Kabinet belooft nieuwe poging voor Nederlandse imamopleiding

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet belooft een nieuwe poging te ondernemen om een erkende imamopleiding te krijgen in Nederland, schrijft staatssecretaris Jurgen Nobel (Participatie en Integratie) in een Kamerbrief. Hij vindt het "onwenselijk" dat Nederlandse moslims nu nog voornamelijk zijn aangewezen op imams uit het buitenland. "Het is belangrijk dat mensen die hier wonen, niet afhankelijk zijn van andere landen als zij hun geloof belijden."

Hogeschool Inholland bood tot 2013 een imamopleiding aan, maar die bleek onrendabel en werd daardoor geschrapt. Nederland heeft wel imamopleidingen, maar die hebben geen erkenning. Daarom krijgen opleidingsinstituten hier geen geld voor van de overheid en kunnen studenten ook geen studiefinanciering aanvragen.

In het afgelopen voorjaar strandde de laatste poging om een imamopleiding te krijgen in Nederland. De Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam, hogeschool IPABO en het Contactorgaan Moslims en Overheid kwamen er samen niet uit. Zij verschilden te veel van mening over de invulling van de opleiding en de juridische haalbaarheid van de samenwerking.

Statushouders

Achtereenvolgende kabinetten hebben zeven jaar lang 400.000 euro gereserveerd voor een eventuele imamopleiding. Maar onderwijsminister Eppo Bruins is daar dit jaar mee gestopt. Dat is tegen het zere been van DENK, een partij met een grote moslimachterban.

Het voornemen is aangekondigd in een Kamerbrief met een nog nader uit te werken actieplan over integratie. Hierin staan vooral bestaande plannen opgesomd. Zo wil het kabinet statushouders banen aanbieden in sectoren met personeelstekorten. Die banen moeten ze accepteren als ze een uitkering ontvangen. Er lopen al langer proeven met zulke banen, maar de ambitie om deze breed aan te bieden aan statushouders is nieuw.

Meer uit Politiek

Kabinet geeft zich vier jaar om afhankelijkheid VS te verkleinen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

26 minuten geleden
Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

14 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

14 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

16 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

16 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

18 uur geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

20 uur geleden