Kabinet akkoord met vergaande versoepeling coronamaatregelen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet is akkoord gegaan met vergaande versoepelingen van de coronamaatregelen, melden ingewijden na berichtgeving van diverse media. Op 25 februari verdwijnt het coronatoegangsbewijs grotendeels. Bij grote evenementen binnen moet dan nog wel getest worden. Voor buitenevenementen is geen test nodig.
Vrijdag kunnen de horeca en cultuursector weer open tot 01.00 uur. De vaste zitplaats vervalt hier en mondkapjes zijn niet meer nodig. Verder wordt het thuiswerkadvies aangepast. Het advies wordt dan om zo mogelijk thuis te werken, en wie toch naar zijn werkplek moet liefst maximaal de helft van de tijd. Ook verdwijnt het advies om thuis maar vier mensen per dag te ontvangen.
Ook reizen naar het buitenland wordt makkelijker. Vanaf woensdag worden namelijk ook de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken aangepast. Dan tellen coronacijfers niet meer mee. Het betekent dat meer landen buiten Europa op geel zullen gaan.
Isolatie
De regels voor verplichte isolatie na een positieve test worden eveneens versoepeld. Iemand die besmet is met het coronavirus hoeft geen zeven, maar nog maar vijf dagen thuis te blijven. Deze persoon moet vervolgens minimaal 24 uur klachtenvrij zijn om weer het huis uit te mogen.
Eind volgende week verdwijnen de meeste coronaregels. Afstand houden is dan niet meer nodig en de sluitingstijden worden losgelaten. De mondkapjesplicht verdwijnt, behalve voor het openbaar vervoer en het vliegtuig. Testen (het zogenoemde 1G-beleid) gaat gelden voor grote evenementen binnen met meer dan vijfhonderd bezoekers. Dat betekent dat nachtclubs die minder mensen toelaten niet hoeven te testen.
Carnaval
Hoewel volgende week de meeste regels verdwijnen, zal carnaval vooral binnen moeten worden gevierd. Carnaval is van 26 februari tot en met 1 maart. De burgemeesters in het Veiligheidsberaad gaven maandag ook al aan dat het kleinschalig gevierd moet worden: in kroegen en op terrassen. Grote evenementen als optochten komen er niet.
Coronaminister Ernst Kuipers maakt de versoepelingen dinsdagavond bekend. Het is de eerste persconferentie over corona zonder de premier. Die is op dat moment in de Eerste Kamer voor de regeringsverklaring.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden