Kabinet aarzelde lang over toegangsbeleid 2G, maar is nu om
DEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet zou het liefst meteen het zogeheten 2G-beleid willen invoeren om de verspreiding van het coronavirus snel af te remmen. Maar de bewindslieden hadden tot nu toe aarzelingen om aan de benodigde wetgeving te werken, zei De Jonge op de coronapersconferentie. "Anderhalve week geleden hebben we niet de keuze gemaakt dit wetgevingstraject voor te bereiden, nu maken we die keuze wel met de oplopende besmettingsgraad en de toenemende druk op de zorgsector."
Het is niet duidelijk of de mogelijkheid van 2G (gevaccineerd of genezen) een meerderheid gaat krijgen in beide Kamers. Er is ook veel weerstand tegen. Mensen met een negatieve coronatest mogen dan niet meer in restaurants of andere gelegenheden komen waar een coronatoegangsbewijs moet worden getoond. Tot nu toe mocht dat wel (3G). Alleen gevaccineerden of personen die het afgelopen jaar zijn hersteld van corona komen met 2G binnen.
Een werkgever of locatie in bijvoorbeeld de horeca kan zelf kiezen of een 2G of 3G-toegangsbeleid volgt. De app CoronaCheck zou daarop moeten worden aangepast, aldus De Jonge. Bij een 2G-beleid mogen mensen binnen rondlopen en bij 3G-beleid moeten mensen zitten. Het idee erachter is dat mensen die niet gevaccineerd zijn, meer risico lopen op een ernstig ziekteverloop na besmetting. Toegang met een coronapas is namelijk nooit waterdicht, zei De Jonge. Er kan altijd iemand aanwezig zijn die toch besmet is, ondanks vaccinaties of testen, en het virus verspreidt.
Spoedwetgeving
De coronaminister heeft inmiddels de spoedwetgeving in gang gezet in de hoop daar over drie weken wel mee te kunnen beginnen, zei hij tijdens de coronapersconferentie. Het alternatief is volgens hem dat locaties dicht zouden moeten en dat is in zijn ogen "oneerlijk". Hij denkt dat dit een "onvermijdelijke keuze" is om te voorkomen "dat alles voor iedereen dichtgaat en om de samenleving zo veel en lang mogelijk open te houden".
In de Tweede Kamer waren al eerder geluiden te horen over 2G, zoals ook al op sommige plekken in het buitenland gebeurt. Zo vond D66 dit in september een goede optie, bijvoorbeeld in clubs, zodat deze weer open konden. Het kabinet vond zo'n beleid toen ook al bespreekbaar, maar deed er toen nog niets mee.
Harde klap
De komende drie weken denkt het kabinet met een pakket maatregelen "een harde klap" te kunnen geven op de bestrijding van het coronavirus. Daarna breekt een periode aan om het virus te vertragen, met andere maatregelen voor op de lange termijn. Voor de herinvoering van de maatregel van 1,5 meter afstand - die eerder werd afgeschaft - is ook weer regelgeving nodig.
Vooralsnog is op vrijdag 3 december weer een weegmoment en een persconferentie voorzien.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden