Kaasverkopen helpen FrieslandCampina aan meer winst
AMERSFOORT (ANP) - Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft vorig jaar meer winst gemaakt op een lagere omzet. Het bedrijf verdiende vooral meer geld met producten met "toegevoegde waarde" zoals kaas, en minder met basisproducten zoals melkpoeder en boter.
Het bedrijf zag de omzet met 2,2 procent dalen tot 11,3 miljard euro. Die daling was onder meer het gevolg van de mindere aanvoer van melk. Dat komt deels doordat er minder melkveebedrijven bij FrieslandCampina aangesloten zijn. Verder werd gestopt met huismerkproducten die niet winstgevend waren.
De omzet van merkproducten steeg in totaal met 3,1 procent. De zogeheten Consumer Dairy-merken zagen de opbrengsten met 5,4 procent stijgen. Bij de kaasmerken was sprake van bijna 9 procent meer omzet.
Creamy Creation
Het bedrijfsresultaat van de onderneming steeg met ruim een kwart tot 432 miljoen euro. De stijging komt vooral door de eerdere verkoop van roomlikeurproducent Creamy Creation en de verkoop van het aandelenbelang in Koninklijke CSK Food Enrichment. Exclusief die inkomsten steeg het bedrijfsresultaat evengoed met 7 procent. Dat was de eerste stijging in vier jaar tijd voor het bedrijf. De nettowinst viel met 278 miljoen euro ruim een derde hoger uit.
In de thuismarkten Nederland, Duitsland en Belgiƫ stonden groei en winstgevendheid wel onder druk. De melkprijs voor de leden-melkveehouders over 2019 steeg met 1,4 procent naar 37,95 euro per 100 kilo melk. Werd aan aanvullende leveringsvoorwaarden voldaan, gingen de prijzen met 3,6 procent omhoog tot 40 euro voor 100 kilo.
Topman Hein Schumacher wijst erop dat stappen die eerder zijn gezet om de bedrijfsvoering te stroomlijnen zich uitbetalen. Hij benadrukte dat sprake is van een uitdagende markt door geopolitieke ontwikkelingen en de tegenwind die werd ondervonden in de tweede helft van het jaar door de onrust in Hongkong. De resultaten zijn volgens hem een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg.
Meer uit Financieel
BURBANK (ANP) - Streamingdienst Netflix wordt een steeds grotere kanshebber voor de aankoop van grote delen van Warner Bros. Discovery. De bedrijven zijn begonnen aan exclusieve gesprekken over de overname van de film- en tv-studio's en streamingplatform HBO Max door Netflix, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Als het tot een deal komt, krijgt 's werelds populairste betaalde streamingdienst een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
14 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november vorig jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder bedrijven in de industrie, handel en diensten met vijf of meer medewerkers.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Speelgoed is het afgelopen jaar goedkoper geworden in Nederland. Dat is opvallend, producten worden doorgaans juist steeds duurder. Experts denken dat de toegenomen productie in China en de handelsspanningen van dat land met de Verenigde Staten mogelijk een rol spelen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
9 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
13 uur geleden