Kaag wil onderzoek naar berichten van intimidatie bij D66
DEN HAAG (ANP) - Er komt een onafhankelijk extern onderzoek naar aantijgingen van intimidatie binnen D66. Partijleider Sigrid Kaag heeft daarom gevraagd na een bericht van intimidatie binnen de partij aan het adres van een vrouw. Het zou "jaren geleden" hebben gespeeld.
Het bericht is door een anonieme klokkenluidster online geplaatst. Daarin beschuldigt ze Frans van Drimmelen, lobbyist en D66-strateeg, ervan vrouwen binnen de partij te intimideren en manipuleren. Volgens de schrijfster wilde hij meer van haar op "relationeel en seksueel" vlak. Toen zij weigerde, kon ze haar ambities binnen de partij vergeten.
Ook zou hij een andere vrouw zwaar geïntimideerd hebben toen zij niet meer met hem verder wilde. Volgens de klokkenluider hielp hij vrouwen binnen de partij aan een betere plek in ruil voor seks of een relatie. Meerdere vrouwen zouden het verhaal volgens de schrijfster kunnen bevestigen, maar hebben inmiddels de partij verlaten uit angst voor negatieve gevolgen.
Spreekverbod
De partijtop zou ervan op de hoogte zijn, maar niets hebben gedaan. Betrokken kregen volgens de schrijfster een spreekverbod opgelegd.
Kaag zegt tegen media dat ze bij haar aantreden in januari heeft gevraagd of er nog zaken waren waarvan ze op de hoogte moest worden gebracht. Toen is haar verteld dat er een aantal jaren eerder een zaak heeft gespeeld, maar dat die was onderzocht en afgerond. "Dat kan deze casus zijn." De melding van de vrouw was voor haar aanleiding alsnog om onderzoek te vragen.
De vrouw schrijft dat het "algemeen bekend" is "dat een aantal Tweede Kamerleden, oud-partijleiders en machtige strategen achter deze leiders, zich veelvuldig storten op stagiaires en vrouwen met ambitie binnen de partij". Kaag zegt dit beeld absoluut niet te herkennen. "Dat wil niet zeggen dat het een ander per se niet overkomt. Niemand heeft mij benaderd."
Duidelijkheid
Het onderzoek naar de aantijgingen wordt uitgevoerd door het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING), laat het partijbestuur in een reactie weten. "We vinden het van belang dat alle betrokkenen gehoord worden en dat er duidelijkheid komt over wat er precies is voorgevallen. Het onderzoek richt zich op de melding maar we vragen het bureau ook de meldingsstructuur onder de loep te nemen en zo nodig aanbevelingen te doen."
Volgens een woordvoerder van D66 heeft Van Drimmelen al sinds 1 september 2018 geen functie meer binnen de partij. Hij was dan ook niet officieel betrokken bij de campagne van Kaag. Wel is Van Drimmelen nog actief lid en betrokken bij de partij.
Medewerking
Kaag hoopt dat de klokkenluidster bereid is mee te werken aan het onderzoek. "Die oproep doe ik niet alleen aan haar, maar aan eenieder die het betreft en die daartoe bereid is."
De D66-leider zegt "enorm geschrokken" te zijn van het bericht. "In mijn partij is er geen enkele ruimte voor grensoverschrijdend gedrag. Wanneer daar sprake van zou zijn, past maar een weg: stevig ingrijpen."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden