Kaag stelt digitale handelsmissie naar Qatar uit
DEN HAAG (ANP) - Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse handel) heeft een digitale handelsmissie naar Qatar uitgesteld. Het land ligt onder vuur omdat arbeidsmigranten, die de stadions voor het WK voetbal van volgend jaar bouwen, slecht worden behandeld. "Op een gegeven moment moet je ook een politiek signaal willen en durven af te geven en dat heb ik gedaan", aldus Kaag.
De Tweede Kamer vindt daarom dat er geen afvaardiging van de regering naar het voetbaltoernooi moet gaan. De discussie in de Kamer laat het kabinet niet onberoerd, zegt een woordvoerder van de bewindsvrouw. Kaag vindt dat ook op Europees niveau nog eens naar het WK gekeken moet worden. Qatar heeft nog niet gereageerd op het uitstel.
De Kamer reageerde vorige week op berichtgeving in de Britse krant The Guardian dat zeker 6500 arbeidsmigranten zijn omgekomen bij de bouwwerkzaamheden voor het WK. Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) had de motie op initiatief van de SP om geen afvaardiging te sturen trouwens ontraden, omdat sport en politiek volgens hem niet moeten worden vermengd.
Overleg met Qatar
Kaag gaat nu eerst overleggen met Qatar over de arbeidsomstandigheden in de Golfstaat. Volgens haar wordt al lang aangedrongen op verbetering van de mensenrechtensituatie. Er is nog geen nieuwe datum gekozen voor de handelsmissie. In het onlineprogramma Gamen met Politici van het AD werd als eerste gemeld dat de missie niet doorgaat.
De economische missie is gericht op de water-, energie- en voedselsector en zou van 22 maart tot 1 april duren. Ook Oman en de Verenigde Arabische Emiraten worden in deze dagen 'aangedaan'. De digitale handelsmissie naar deze landen gaat wel gewoon door.
Vorige week zei Kaag in een tv-programma waar ze sprak als D66-lijsttrekker, dat het Nederlands elftal niet moet deelnemen aan het WK in Qatar.
Handelsmissies zijn recent wel vaker geschrapt, maar dat gebeurt dan omdat er minder belangstelling van het bedrijfsleven is door corona. In 2018 werd een handelsmissie naar Saudi-Arabië geschrapt na de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi. Hij werd omgebracht op het Saudische consulaat in de Turkse stad Istanbul.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
17 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
19 uur geleden