Kaag pleit voor nuance in debat over nieuwe witwaswet
DEN HAAG (ANP) - Minister van Financiën Sigrid Kaag noemt het "heel belangrijk dat er nuance in het debat komt" over de nieuwe wet om het witwassen van crimineel geld makkelijker te maken. Dat geldt niet alleen voor het maatschappelijke debat, maar ook "vanuit alle partijen".
De nieuwe witwaswet was deze week in het nieuws, onder meer vanwege de snoeiharde kritiek van de Autoriteit Persoonsgegevens op de jongste versie van het wetsvoorstel voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit drukte de Tweede Kamer op het hart dat het om onrechtmatige wetgeving gaat "die u eigenlijk in deze vorm niet kan aannemen". Ook de Raad van State houdt zorgen over het wetsvoorstel, dat al was aangepast naar aanleiding van harde kritiek.
Tijdens een reeks gesprekken tussen de Tweede Kamer en deskundigen en betrokkenen - waaronder de AP - bleek dat ook veel partijen nog worstelen met de wet. Er zijn nog veel zorgen, en de politiek zal de eventuele inbreuk in privacy en het belang van het tegengaan van het witwassen van zwart geld tegen elkaar moeten afwegen.
Gezamenlijke voorziening
De Tweede Kamer buigt zich binnenkort over de veelbesproken wet. Het voorstel van het kabinet moet het mogelijk maken voor banken om transacties vanaf 100 euro gezamenlijk te monitoren. Dit moet via een gezamenlijke voorziening gebeuren, waar banken dit nu nog op eigen houtje moeten doen.
Kaag benadrukt, net als de Nederlandse Vereniging van Banken al deed, dat banken nu ook al alle transacties monitoren. Maar de gezamenlijke voorziening die de wet mogelijk maakt, blijft een bron van zorg bij een aantal instituties en politieke partijen.
Het kabinet zegt dat de wet nodig is in de strijd tegen de georganiseerde misdaad, en de financiering van terrorisme. "We moeten het op een andere slimmere manier doen", zegt Kaag. Ze kijkt uit naar het debat met de Tweede Kamer "om te kijken hoe we die wet verder kunnen krijgen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden