Kaag is absoluut niet optimistisch over ontwikkeling Afghanistan
DEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet maakt zich steeds meer zorgen over het oprukken van de Taliban in Afghanistan. Sinds mei hebben zij zo'n honderd districten veroverd, zei minister Ank Bijleveld (Defensie) in een debat in de Tweede Kamer. Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) vindt de veiligheidssituatie "ontzettend zorgelijk" en is "absoluut niet" optimistisch over de ontwikkelingen in het land, waar ongeveer 30.000 Nederlandse militairen de afgelopen twintig jaar actief zijn geweest.
De NAVO kondigde in april aan de buitenlandse troepen terug te trekken. De terugtrekking moet uiterlijk 11 september zijn afgerond, maar gaat veel sneller dan verwacht. Sinds de terugtrekking begon, zijn de Taliban in opmars. Ze hebben al zeker een kwart van het land in handen.
Kaag wijst er wel op dat de situatie nu heel anders is dan in de jaren negentig toen de Taliban aan de macht waren. "Een hele generatie is opgevoed in een ander Afghanistan." Er zijn nu sterke maatschappelijke organisaties en vrouwen spelen een veel grotere rol. "Maar het is heel fragiel en omkeerbaar."
Speciale regeling
De laatste Nederlandse militairen keerden eind vorige maand terug. De Kamer komt al lang op voor de lokale Afghaanse tolken die voor de Nederlandse missie hebben gewerkt. Nederland heeft tijdens de inzet in Afghanistan de afgelopen twintig jaar met zeker 273 lokale tolken gewerkt.
De tolken kunnen met een speciale regeling naar Nederland komen. De Kamer wil meer tempo. Inmiddels zijn volgens minister Bijleveld negentig tolken en hun gezinnen overgekomen. Niet alle tolken die voor Nederland hebben gewerkt, willen overigens ook hierheen komen, aldus Bijleveld.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
38 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
41 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
2 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
3 uur geleden