Kaag is absoluut niet optimistisch over ontwikkeling Afghanistan
DEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet maakt zich steeds meer zorgen over het oprukken van de Taliban in Afghanistan. Sinds mei hebben zij zo'n honderd districten veroverd, zei minister Ank Bijleveld (Defensie) in een debat in de Tweede Kamer. Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) vindt de veiligheidssituatie "ontzettend zorgelijk" en is "absoluut niet" optimistisch over de ontwikkelingen in het land, waar ongeveer 30.000 Nederlandse militairen de afgelopen twintig jaar actief zijn geweest.
De NAVO kondigde in april aan de buitenlandse troepen terug te trekken. De terugtrekking moet uiterlijk 11 september zijn afgerond, maar gaat veel sneller dan verwacht. Sinds de terugtrekking begon, zijn de Taliban in opmars. Ze hebben al zeker een kwart van het land in handen.
Kaag wijst er wel op dat de situatie nu heel anders is dan in de jaren negentig toen de Taliban aan de macht waren. "Een hele generatie is opgevoed in een ander Afghanistan." Er zijn nu sterke maatschappelijke organisaties en vrouwen spelen een veel grotere rol. "Maar het is heel fragiel en omkeerbaar."
Speciale regeling
De laatste Nederlandse militairen keerden eind vorige maand terug. De Kamer komt al lang op voor de lokale Afghaanse tolken die voor de Nederlandse missie hebben gewerkt. Nederland heeft tijdens de inzet in Afghanistan de afgelopen twintig jaar met zeker 273 lokale tolken gewerkt.
De tolken kunnen met een speciale regeling naar Nederland komen. De Kamer wil meer tempo. Inmiddels zijn volgens minister Bijleveld negentig tolken en hun gezinnen overgekomen. Niet alle tolken die voor Nederland hebben gewerkt, willen overigens ook hierheen komen, aldus Bijleveld.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
57 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
58 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
5 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
6 uur geleden