Kaag: formatie nog geen gelopen wedstrijd
DEN HAAG (ANP) - De formatie van een nieuw kabinet waarin D66 deelneemt is nog niet beklonken, stelt D66-leider Sigrid Kaag. Ze reageert daarmee op een opmerking van DENK-fractievoorzitter Farid Azarkan, die tegen haar zei dat ze hoe dan ook vicepremier namens haar partij zal worden in een vierde kabinet van Mark Rutte. Maar de inhoudelijke verschillen tussen de VVD en D66 zijn groot, zegt ze. "De formatie is nog geen gelopen wedstrijd."
Dat er nu al gesproken wordt welke "poppetjes" van de partijen belangrijke functies gaan vervullen, is volgens Kaag niet zo. Wel heeft ze een keer geluncht met Rutte op het Catshuis, en enkele keren "koffie gedronken" met hem. PVV-leider Geert Wilders vindt dit een voorbeeld van achterkamertjespolitiek, "U bent aan het 'wheelen en dealen' achter de schermen." Maar Kaag wijst deze "achterdocht" van de hand. "Het is de verantwoordelijkheid van D66 om het proces verder te brengen", zegt Kaag, en gesprekken helpen daarbij. "Dat betekent nog niet dat we gaan meeregeren."
Wel dienen VVD en D66 als grootste partijen woensdag een motie in om SER-voorzitter Mariëtte Hamer (PvdA) te benoemen tot informateur. Zij neemt het stokje over van haar partijgenoot Herman Tjeenk Willink, en moet op basis van diens verslag de eerste stappen zetten richting een herstelplan om uit de coronacrisis te komen. Kaag benadrukte dat er vaart moet komen in het formatieproces, gezien de verkiezingen al bijna twee maanden geleden plaatsvonden.
De gesprekken in de formatie gaan nu nog "langs de lijnen van de inhoud", zegt Kaag. D66 en VVD verschillen nog van mening over onder meer kansenongelijkheid, economisch herstel, de klimaatcrisis en het woningtekort. "Ik kijk op een heel andere manier dan Rutte naar de rol van de overheid en het belang van investeren." Daar moet volgens Kaag nu eerst over gepraat worden. Zij verwijst naar haar verleden als vredesgezant, waar ze sprak met leiders van strijdende partijen. "Ook met wie je de grootste verschillen hebt zul je onder voorwaarden om tafel moeten."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
18 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden