Kaag: formatie nog geen gelopen wedstrijd
DEN HAAG (ANP) - De formatie van een nieuw kabinet waarin D66 deelneemt is nog niet beklonken, stelt D66-leider Sigrid Kaag. Ze reageert daarmee op een opmerking van DENK-fractievoorzitter Farid Azarkan, die tegen haar zei dat ze hoe dan ook vicepremier namens haar partij zal worden in een vierde kabinet van Mark Rutte. Maar de inhoudelijke verschillen tussen de VVD en D66 zijn groot, zegt ze. "De formatie is nog geen gelopen wedstrijd."
Dat er nu al gesproken wordt welke "poppetjes" van de partijen belangrijke functies gaan vervullen, is volgens Kaag niet zo. Wel heeft ze een keer geluncht met Rutte op het Catshuis, en enkele keren "koffie gedronken" met hem. PVV-leider Geert Wilders vindt dit een voorbeeld van achterkamertjespolitiek, "U bent aan het 'wheelen en dealen' achter de schermen." Maar Kaag wijst deze "achterdocht" van de hand. "Het is de verantwoordelijkheid van D66 om het proces verder te brengen", zegt Kaag, en gesprekken helpen daarbij. "Dat betekent nog niet dat we gaan meeregeren."
Wel dienen VVD en D66 als grootste partijen woensdag een motie in om SER-voorzitter Mariëtte Hamer (PvdA) te benoemen tot informateur. Zij neemt het stokje over van haar partijgenoot Herman Tjeenk Willink, en moet op basis van diens verslag de eerste stappen zetten richting een herstelplan om uit de coronacrisis te komen. Kaag benadrukte dat er vaart moet komen in het formatieproces, gezien de verkiezingen al bijna twee maanden geleden plaatsvonden.
De gesprekken in de formatie gaan nu nog "langs de lijnen van de inhoud", zegt Kaag. D66 en VVD verschillen nog van mening over onder meer kansenongelijkheid, economisch herstel, de klimaatcrisis en het woningtekort. "Ik kijk op een heel andere manier dan Rutte naar de rol van de overheid en het belang van investeren." Daar moet volgens Kaag nu eerst over gepraat worden. Zij verwijst naar haar verleden als vredesgezant, waar ze sprak met leiders van strijdende partijen. "Ook met wie je de grootste verschillen hebt zul je onder voorwaarden om tafel moeten."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geleden