Kaag: formatie nog geen gelopen wedstrijd
DEN HAAG (ANP) - De formatie van een nieuw kabinet waarin D66 deelneemt is nog niet beklonken, stelt D66-leider Sigrid Kaag. Ze reageert daarmee op een opmerking van DENK-fractievoorzitter Farid Azarkan, die tegen haar zei dat ze hoe dan ook vicepremier namens haar partij zal worden in een vierde kabinet van Mark Rutte. Maar de inhoudelijke verschillen tussen de VVD en D66 zijn groot, zegt ze. "De formatie is nog geen gelopen wedstrijd."
Dat er nu al gesproken wordt welke "poppetjes" van de partijen belangrijke functies gaan vervullen, is volgens Kaag niet zo. Wel heeft ze een keer geluncht met Rutte op het Catshuis, en enkele keren "koffie gedronken" met hem. PVV-leider Geert Wilders vindt dit een voorbeeld van achterkamertjespolitiek, "U bent aan het 'wheelen en dealen' achter de schermen." Maar Kaag wijst deze "achterdocht" van de hand. "Het is de verantwoordelijkheid van D66 om het proces verder te brengen", zegt Kaag, en gesprekken helpen daarbij. "Dat betekent nog niet dat we gaan meeregeren."
Wel dienen VVD en D66 als grootste partijen woensdag een motie in om SER-voorzitter Mariëtte Hamer (PvdA) te benoemen tot informateur. Zij neemt het stokje over van haar partijgenoot Herman Tjeenk Willink, en moet op basis van diens verslag de eerste stappen zetten richting een herstelplan om uit de coronacrisis te komen. Kaag benadrukte dat er vaart moet komen in het formatieproces, gezien de verkiezingen al bijna twee maanden geleden plaatsvonden.
De gesprekken in de formatie gaan nu nog "langs de lijnen van de inhoud", zegt Kaag. D66 en VVD verschillen nog van mening over onder meer kansenongelijkheid, economisch herstel, de klimaatcrisis en het woningtekort. "Ik kijk op een heel andere manier dan Rutte naar de rol van de overheid en het belang van investeren." Daar moet volgens Kaag nu eerst over gepraat worden. Zij verwijst naar haar verleden als vredesgezant, waar ze sprak met leiders van strijdende partijen. "Ook met wie je de grootste verschillen hebt zul je onder voorwaarden om tafel moeten."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden