Kaag en Van Gennip loven Anton de Kom bij herdenkingen
DEN HAAG (ANP) - Vicepremier Sigrid Kaag en minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) spraken vrijdag lovende woorden over Anton de Kom (1898-1945) bij slavernijherdenkingen in respectievelijk Arnhem en Zoetermeer. Hij schreef in de jaren dertig het boek Wij slaven van Suriname. Daarin werd deze geschiedenis verteld vanuit het perspectief van de tot slaaf gemaakten en hun nazaten. Dat was uniek voor die tijd.
"Vorige week bood het kabinet officieel excuses aan zijn nazaten aan, en dat werd tijd ook", zei Kaag. De Kom groeide op in Suriname en verhuisde in 1921 naar Nederland. In 1932 keerde hij weer terug naar zijn moederland. De linkse activist werd daar in de gaten gehouden en werd snel het land uitgezet door de autoriteiten, om nooit meer terug te keren. In de Tweede Wereldoorlog zat hij bij het verzet. In 1945 kwam hij om het leven in een concentratiekamp.
Van Gennip zei dat de publicatie van De Koms boek een "schokgolf" teweeg bracht. "De slavernij was in 1873 dan wel helemaal afgeschaft, racisme en discriminatie bleven bestaan. Meestal openlijk en onbeschaafd."
Unieke herdenking
Niet eerder stond een Nederlands kabinet zo uitgebreid stil bij het slavernijverleden als dit jaar. Koning Willem-Alexander zal zaterdag een toespraak houden bij een herdenking in het Oosterpark in Amsterdam, waarbij ook Rutte aanwezig zal zijn. Dan is het precies 150 jaar geleden dat een einde kwam aan de slavernij onder Nederlands bewind. Ingewijden verwachten dat de koning de vorig jaar uitgesproken excuses van de premier zal herhalen. Bijna de hele kabinetsploeg laat zich vrijdag en zaterdag overal in het land, op de Caraïbische eilanden en in Suriname zien bij herdenkingen.
Lang werd het einde van de slavernij alleen kleinschalig herdacht in Nederland, vaak in besloten kring. In de jaren negentig begon een comité in Amsterdam een jaarlijkse herdenking te organiseren, waarna ook andere steden volgden. "Al die dappere mensen, degenen die we bij naam kennen, en degenen die anoniem zijn, hebben er door de eeuwen heen samen voor gezorgd dat een belangrijk hoofdstuk uit onze geschiedenis, dat van de slavernij en de kolonisatie, nu voor iedereen een volledig verhaal wordt", zei Van Gennip in Zoetermeer.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
21 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden