Kaag denkt serieus na over leiderschap D66
DEN HAAG (ANP) - Sigrid Kaag denkt er "serieus" over na om een gooi te doen naar het leiderschap van D66. Dat zei ze zaterdagavond tijdens de Nacht van NRC in Rotterdam.
"Ik denk er serieus over na", zei Kaag die momenteel minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is. Haar naam doet al lang de ronde als mogelijke kandidaat voor het lijsttrekkerschap.
Of Kaag het gaat doen hangt van een paar zaken af. "Het hangt heel erg van D66 af. Als het goed is voor de partij, wat goed is voor het team en of dit een verschil gaat maken voor D66", zei ze. Ook moeten haar man en kinderen haar ambitie steunen,
Populair
Kaag is populair binnen de partij. Pas met het ministerschap keerde ze eind 2018 terug naar Nederland. Ze verbleef daarvoor voornamelijk in het buitenland als diplomaat bij de Verenigde Naties.
D66 moet op zoek naar een nieuwe leider omdat Alexander Pechtold vorig jaar opstapte. Als fractievoorzitter in de Tweede Kamer werd hij opgevolgd door Rob Jetten. Die denkt ook "serieus" na over het leiderschap, zei hij vorige maand.
Een andere mogelijke kandidaat die wordt genoemd is Kajsa Ollongren. Zij was eerder onder meer wethouder in Amsterdam en is nu minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en vicepremier.
D66 zal volgend jaar een nieuwe leider kiezen waarmee ze de verkiezingen in wil gaan. Die staan gepland voor maart 2021. De leden van D66 kiezen uiteindelijk de nieuwe lijsttrekker.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden