Kaag: afspraken belangrijker dan vertrouwen in CDA
DEN HAAG (ANP) - Vicepremier en D66-leider Sigrid Kaag wil niet zeggen of ze nog vertrouwen heeft in het CDA als coalitiepartner of Wopke Hoekstra in het bijzonder. "Het gaat niet om personen, het gaat om de verantwoordelijkheid die wij gezamenlijk dragen en om de afspraken waar wij voor getekend hebben en als kabinetsleden voor aan de lat staan."
Kaag was dinsdag niet in de Kamer voor het debat over een interview waarin Hoekstra afstand nam van de coalitieafspraak om in 2030 de stikstofuitstoot te halveren. Ze was onwel geworden en is daarom naar het ziekenhuis gegaan. Woensdagochtend meldde ze zich weer om te praten over de begroting voor komend jaar.
Wat Kaag betreft moet het kabinet "laten zien dat we oplossingen kunnen bieden in moeilijke tijden", en ondertussen "elke dag" blijven werken aan het onderlinge vertrouwen in de coalitie en het kabinet. Zeker nu er een aantal grote problemen opgelost moet worden, waaronder stikstof, koopkracht en asiel. "Het zijn altijd lastige processen. Het is ook zaak dat wij dat duidelijk kunnen blijven uitleggen."
Begrotingsraad
Kaag wilde niet ingaan op vragen over de aard van de gezondheidsproblemen waardoor ze dinsdag het debat moest missen. Wel zei ze dat er een fysieke oorzaak was en die is gevonden. Ze zei dat er geen sprake is van overwerktheid, en kan naar eigen zeggen haar werk volledig hervatten.
Minister van Financiën Kaag kwam woensdagochtend naar Mark Ruttes ministerie van Algemene Zaken voor koopkrachtoverleg en de zogenoemde Begrotingsraad. Daarin bespreekt het kabinet de plannen die bekendgemaakt worden op Prinsjesdag, de derde dinsdag in september. De grote vraag is in hoeverre het kabinet iets kan doen om de koopkracht voor huishoudens te verbeteren.
Beloften
Doordat het leven een stuk duurder wordt, dreigt een toenemend aantal mensen in armoede te vervallen. Toch zegt Kaag dat het "bijna onmogelijk" is om dit jaar nog met maatregelen te komen. Ze noemt dat "op menselijk vlak natuurlijk hartstikke naar".
"We hebben dit jaar al alles afgezocht en gekeken wat er wél kan. Dat is geen politieke onwil, niet een kwestie van of het verstandig is maar of het ook kán", aldus Kaag. Ze zegt geen beloften te willen doen die ze niet kan inlossen. "Ik doe liever aan minder beloven en hopelijk verrassen dat er toch wat kan."
Voor volgend jaar wil het kabinet volgens de minister kijken naar mogelijkheden om huishoudens "structureel weerbaarder te maken", zoals loonsverhogingen en minder belastingen. Ze zegt huishoudens "meer voorspelbaarheid" te willen geven.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
17 uur geleden