Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Judobond benoemt Van der Ham als hoofdbondscoach

Judobond benoemt Van der Ham als hoofdbondscoach

ARNHEM (ANP) - De Judo Bond Nederland (JBN) heeft Mark van der Ham aangesteld als hoofdbondscoach van het Nationale Training Centrum (NTC). Hij is vanaf 1 augustus verantwoordelijk voor de selectie die op Papendal traint en het talenten- en regioprogramma.

Van der Ham werkte van 2008 tot en met 2017 bij de judobond en is opgeleid door Chris de Korte. De oud-judoka stond meerdere keren op het podium bij Nederlandse kampioenschappen, maar was vooral succesvol als coach van onder andere Anicka van Emden toen zij olympisch brons won in 2016. Ook was hij de coach van de Belg Matthias Casse bij de Europese titel, wereldtitel en de derde plek op de Olympische Spelen in Tokio.

"Met de aanstelling van Mark voegen we een ervaren coach toe aan onze staf", zegt directeur topsport Guillaume Elmont. "Zijn bewezen trackrecord bij drie opeenvolgende Olympische Spelen, waarbij hij judoka's heeft begeleid naar olympische medailles, toont zijn uitzonderlijke kwaliteit aan."

Aansturing

Van der Ham gaat coaches aansturen en de twee bondstrainers Sirach Cooiman en Markus Pekkola begeleiden, meldt de JBN. Ook wordt hij zelf betrokken bij de coaching van judoka's.

"Ik ben Guillaume Elmont dankbaar voor de kans die hij mij geeft om bij te dragen aan het opnieuw uitvinden van de Nederlandse judostructuur", laat Van der Ham via de bond weten. "Op plek 1 staat de begeleiding en ontwikkeling van atleten richting de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028, gevolgd door de ontwikkeling van jonge talenten en coaches voor de volgende Olympische Spelen in Brisbane in 2032. Om dit alles mogelijk te maken is een samenwerking met clubs en clubcoaches cruciaal."

Meer uit Sport

Atlete Van Es verovert eerste Nederlandse titel op 10.000 meter

LEIDEN (ANP) - Diane van Es heeft voor het eerst de Nederlandse titel veroverd op de 10.000 meter. De Rotterdamse atlete deed dat op de atletiekbaan in Leiden, waar het NK deel uitmaakte van de internationale wedstrijden om de Gouden Spike. Van Es won de wedstrijd in 31.39,28. Ze liep in de slotfase van de race weg bij de Ethiopische Almaz Baraki, die als tweede finishte in 31.44,29. De Italiaanse Federica Del Buono werd derde in 31.46,35.

8 minuten geleden
Pool Majchrzak verslaat Medvedev en bereikt finale in Rosmalen

ROSMALEN (ANP) - Tennisser Daniil Medvedev is er niet in geslaagd om de finale van het Libéma Open te bereiken. De 30-jarige Rus moest in de halve finale zijn meerdere erkennen in Kamil Majchrzak. De Pool won in twee sets (7-6 (4) 6-1) en neemt het in de finale op tegen de Australiër Alex de Minaur.

3 uur geleden
Del Toro wint rit op Grand Colombier in Tour Auvergne-Rhône-Alpes

GRAND COLOMBIER (ANP) - Isaac del Toro heeft de zevende etappe van de Tour Auvergne-Rhône-Alpes, voorheen het Critérium du Dauphiné, gewonnen. De 22-jarige Mexicaan van UAE Team Emirates maakte in de slotklim van de buitencategorie op de Grand Colombier het verschil en kwam solo aan. De Spanjaard Juan Ayuso volgde op 24 seconden, voor de Noor Tobias Halland Johannessen, die op 38 seconden van de winnaar binnenkwam. Luke Tuckwell uit Australië behoudt de leiding in het algemeen klassement.

6 uur geleden
Tennisster Montgomery bereikt in Rosmalen eerste WTA-finale

ROSMALEN (ANP) - Tennisster Robin Montgomery heeft in Rosmalen voor het eerst in haar carrière de finale van een WTA-toernooi bereikt. De 21-jarige Amerikaanse versloeg op het Libéma Open in twee sets Ajla Tomljanović uit Australië: 6-4 6-2. In de finale treft ze Barbora Krejčíková uit Tsjechië.

6 uur geleden
Arends en Pel winnen voor het eerst dubbelspel in Rosmalen

ROSMALEN (ANP) - Tennissers Sander Arends en David Pel hebben voor het eerst het mannendubbelspel op het grastoernooi van Rosmalen gewonnen. Het Nederlandse duo versloeg in de finale het Belgisch-Franse koppel Zizou Bergs en Arthur Rinderknech na twee tiebreaks in twee sets: 7-6 (6) 7-6 (5).

9 uur geleden
Williams' dubbelpartner Mboko meldt zich af voor Wimbledon

LONDEN (ANP/AFP) - Tennisster Victoria Mboko heeft zich wegens een knieblessure afgemeld voor Wimbledon. De 19-jarige Canadese maakte bekend dat ze de rest van het grasseizoen mist, maar hoopt dat ze haar samenwerking met Serena Williams in het dubbelspel kan hervatten op de US Open.

11 uur geleden
EK handbal voor vrouwen in 2030 in België en Frankrijk

PARIJS (ANP/Belga) - België en Frankrijk organiseren in 2030 het Europees kampioenschap handbal voor vrouwen. De Franse handbalfederatie FFHandball meldde dat zaterdag.

12 uur geleden