'Jos B. heeft zich in eigen voet geschoten'
MAASTRICHT (ANP) - "Jos B. heeft zich maandag in eigen voet geschoten." Dat zei woordvoerder Peter R. de Vries van de familie van Nicky Verstappen na afloop van de eerste zittingsdag in het proces tegen de 57-jarige B. in de rechtbank in Maastricht.
"B. heeft geen geloofwaardige verklaring afgelegd", zei De Vries. "Hij kan op vragen geen antwoord geven. Zelfs op de meest simpele vervolgvragen blijft hij het antwoord schuldig."
De Vries reageerde met deze uitspraken op de videoverklaring van B. maandag. Daarin gaf hij toe het lichaam van Nicky weliswaar gevonden en aangeraakt te hebben, maar vervolgens snel weg te zijn gegaan zonder de politie te waarschuwen. B. zei na het vertonen van de video nogmaals dat hij Nicky niet vermoord, misbruikt of ontvoerd heeft. De Vries en de familie van Nicky geloven hem echter niet.
Zwijgrecht
Na de videoverklaring liet B. zich meermaals verleiden tot antwoorden op vervolgvragen door de rechtbank en Openbaar Ministerie. Totdat zijn raadsman Gerald Roethof de rechtbank om een schorsing vroeg. Hij wilde zijn cliënt spreken. Na die schorsing viel B. terug op zijn zwijgrecht. Een zwijgen waarin hij sinds zijn aanhouding in augustus 2018 volhard heeft.
Roethof zei na afloop dat zijn cliënt meer heeft verklaard dan hij had verwacht. "Als je graag praat, maar dingen verkeerd formuleert, kun je jezelf in de problemen brengen", lichtte Roethof toe. "Dat kan voor de cliënt uitlopen op een nachtmerrie. Het is mijn taak mijn cliënt daartegen te beschermen."
Tweede verklaring
Roethof sprak van een "beladen dag". Ook voor de familie, zei hij. "Op zo'n korte afstand van iemand zitten die je zoon heeft aangeraakt, dat is beladen."
Op 5 oktober komt B. mogelijk nog met een tweede verklaring, ook op video. "Daarin geeft B. een nadere duiding van zijn proceshouding en van de onzekerheden die bij hem gespeeld hebben", zei Roethof. "Ook praat hij dan over allerlei zaken die over hem gezegd en geroepen zijn."
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
40 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden