Jongerenorganisatie ROOD gaat herbezinnen na scheiding met SP
DEN HAAG (ANP) - Jongerenorganisatie ROOD gebruikt de komende tijd voor herbezinning en om te bekomen van de scheiding met moederpartij SP. Dat was een "behoorlijke klap" voor veel leden, zegt ROOD-voorzitter Olaf Kemerink na afloop van de ledenvergadering van de socialistische jongerenclub. Zaterdag stemde de partijraad van de SP in met een scheiding tussen de partij en jongerenorganisatie ROOD.
Dat besluit vormde het sluitstuk van een maandenlang conflict tussen de twee organisaties. Kemerink en een ander bestuurslid werden uit de SP gezet en zijn daarna in het bestuur van ROOD gekozen. De oud-SP'ers werden volgens de partij geroyeerd omdat zij ook lid waren van het Communistisch Platform, dat de SP als andere partij beschouwt. De SP verbiedt leden lid te zijn van nog een andere partij.
Het SP-bestuur noemde de jongeren "geradicaliseerde zolderkamercommunisten". ROOD-leden klagen op hun beurt dat de SP te weinig interne discussie toelaat.
Duidelijker politiek doel
De zittende bestuursleden zijn zondag overigens herkozen, vertelt Kemerink. Ook stemde een groot deel van de leden ermee in om de eis om SP-lid te zijn uit de statuten van ROOD te schrappen. Dat betekent dat ook niet-SP'ers actief lid kunnen worden van de jongerenorganisatie. Daarnaast is gestemd over een duidelijker politiek doel van ROOD.
De komende maanden willen de jongeren intern bespreken welke koers hun organisatie nu moet varen. "We zijn niet meer de officiële jongerenclub van de SP, dus je hebt nu een eigen politieke oriëntatie en uitgangspunt nodig", zegt Kemerink. De discussie moet wat hem betreft gaan over de vraag "wat voor jongerenorganisatie we willen zijn".
Radicaler
Hoewel het volgens Kemerink fijn is dat ROOD meer "autonomie heeft om eigen keuzes te maken", had hij liever gezien dat zijn organisatie nog steeds de jongerentak van de socialistische partij was. "Het is een behoorlijke klap als je niet meer officieel erkend wordt als jongerenorganisatie van de SP."
De ROOD-voorzitter zegt dat "ROOD altijd al wat radicaler was. En dat is de afgelopen jaren wel versterkt". Maar de grondbeginselen van de SP komen nog steeds sterk overeen met de doelen van ROOD.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden