Jongeren vernielen auto's agenten die bosfeest beëindigden
SINT JACOBIPAROCHIE (ANP) - Een groep jongeren heeft zaterdagavond in een bos in het Friese Sint Jacobiparochie twee politieauto’s vernield. Dat gebeurde nadat de politie met het oog op de corona-maatregelen een einde had gemaakt aan een feest in het bos, meldt de politie.
Na een anonieme melding namen agenten een kijkje in het bos bij de Georg van Saksenstraat. Agenten parkeerden hun voertuigen in de buurt, om vervolgens ongeveer achthonderd meter te lopen om bij het feest te komen.
Verschillende jongeren vluchtten weg toen ze de agenten zagen. In het bos was een kampvuur. De agenten spraken de nog aanwezige jongeren aan. Omdat de meesten waren gevlucht, was volgens de politie geen sprake meer van een samenscholing. Vanwege het coronavirus is het niet toegestaan om op dit moment met een grote groep bij elkaar te zijn. Het kampvuur werd geblust.
Band lek gestoken
Toen de agenten terugliepen naar hun voertuigen, zagen ze dat onder meer de spiegels van de auto’s waren getrapt, een band lek was gestoken en deuken in de auto’s waren getrapt. De politie gaat op zoek naar de jongeren die achter de vernielingen zitten. Volgens de politie zijn al diverse namen genoteerd.
Teamchef Thea van den Bos is boos over de vernielingen. "Ik neem dit hoog op. Het is allereerst zorgelijk dat deze jongeren maling hebben aan alle coronamaatregelen en ook de gezondheid van hunzelf en anderen niet serieus nemen. Bovendien vind ik het zeer laakbaar dat de vernielingen zijn gepleegd. Hierdoor hebben zij het politiewerk echt gefrustreerd", zegt ze in een bericht op Facebook.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
2 uur geleden