Johan Derksen (72) stopt volgend jaar met televisie maken
ROTTERDAM (ANP) - Voetbalanalyticus Johan Derksen gaat stoppen met televisie maken. Dat zegt hij in een interview in het AD. Na het EK voetbal en de daaropvolgende sportzomer, zal de 72-jarige Derksen nog een regulier seizoen draaien met Veronica Inside om vervolgens in de zomer van 2022 helemaal van de buis te verdwijnen.
"Kan ik me prima voor opladen hoor, geen probleem, maar daarna is het over. Natuurlijk, iedereen die op tv verschijnt, is ijdel en hebberig. Maar ik heb zoveel andere leuke dingen te doen. Ik ga het niet missen", zegt Derksen in de krant. "Ik doe al 24 jaar hetzelfde kunstje, maar het gaat me tegenstaan. Ik betrap mezelf erop dat het steeds meer op de automatische piloot gaat."
"Toen er vorig jaar niet meer gevoetbald kon worden vanwege corona, hebben wij de uren op tv gewoon volgeluld over de actualiteit van de dag. De directie van Talpa zag dat als een kans en wilde dagelijkse een show, na de Meilandjes. Ik zag dat zitten. Ik ben wel een beetje klaar met dat geouwehoer over Messi en Maradona. Alles wat gebeurt, is voorspelbaar", vertelt Derksen. "Maar René (van der Gijp) vond vijf avonden te veel en Wilfred (Genee) vond plotseling dat radioshowtje zo leuk. Ik vind het weerzinwekkend wat ze daar doen. Met ongelooflijke kutmuziek, Boulevard-achtige onderwerpjes en twee volwassen mensen die twee uur lang om Wilfred zitten te lachen. Maar goed, dat is zijn keus. Maar dan wordt het voor mij tijd om te stoppen. Ik heb geen zin meer om door te kabbelen."
Ook andere talkshows hoeven Derksen straks niet te bellen, benadrukt hij. Ook daar is hij klaar mee. Het liefst wil hij straks helemaal niet meer herkend worden en is zelfs bereid om daarvoor zijn kenmerkende snor eraf te halen, laat hij weten.
Het vertrek van Johan Derksen bij Veronica Inside was geen verrassing voor collega Wilfred Genee, vertelt de presentator in een korte verklaring aan het ANP. "Het was voor mij geen nieuws", aldus Genee. Hij zegt er nu verder niet inhoudelijk op in te willen gaan, maar benadrukt dat daar "komende zomer" genoeg tijd voor is. Daarmee doelt de presentator op het nieuwe programma Oranje Zomer, waarin Derksen, Genee en René van der Gijp samen met Hélène Hendriks de avonden gaan vullen met hun SBS6-programma.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
40 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden