Jetten wacht formatieoverleg af, ziet wel kans GL-PvdA en VVD
DEN HAAG (ANP) - D66-leider Rob Jetten wacht af waar de formerende partijen mee komen, maar mocht het toch stuklopen tussen de PVV, VVD, NSC en BBB dan denkt hij dat eerst VVD-leider Dilan Yeşilgöz en GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans "een kopje koffie moeten gaan drinken, want zij zijn allebei nodig als je naar een andere combinatie gaat kijken".
Timmermans zei donderdag tegen het AD dat de formerende partijen naar "alternatieven moeten kijken" als ze er voor 1 juni niet uit zijn. Hij gaf bij Nieuwsuur ook aan dat hij de optie openhoudt om met de VVD in gesprek te gaan. Voorafgaand aan de verkiezingen vond de GroenLinks-PvdA-leider het nog ingewikkeld om met de VVD te gaan samenwerken als de liberalen groter zouden zijn. Maar de partij van Timmermans heeft een zetel meer dan de VVD en zou dan het initiatief krijgen.
Jetten wijst op de lelijke dingen die ze tijdens de campagne over elkaar hebben gezegd en denkt dat "als de lucht niet geklaard is" tussen de twee partijen het "niet zoveel zin heeft om naar alternatieve combinaties te kijken". Hij pint zich niet vast op 1 juni, zoals Timmermans doet. De D66-leider gaat uit van de deadline voor de formateurs, die tot medio mei de tijd hebben gekregen de onderhandelingen te voeren.
Jetten is "heel benieuwd naar de stand van hun gesprekken". Maar voor nu roept hij de formerende partijen op om "serieus te gaan onderhandelen in plaats van ruzie te maken via de sociale media".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden