Jetten (D66) chagrijnig wakker na historische overwinning PVV
DEN HAAG (ANP) - Partijleider Rob Jetten van D66 zegt dat hij chagrijnig wakker is geworden na een verkiezingsavond waarin de PVV een historische zege heeft geboekt. Voor aanvang van de eerste fractievergadering na de stembusgang liet de liberale politicus er geen twijfel over bestaan dat zijn partij niet gaat regeren met de partij van Geert Wilders. Hij zal in gesprek gaan met de verkenner, maar hij verwacht dat het daarbij zal blijven.
"Wij staan voor optimistische politiek, voor investeren in onderwijs, klimaat en Europa in plaats van daar de rug naartoe draaien", zei Jetten. "Dus een coalitie met D66 en de PVV gaat er niet komen." Hij vindt dat andere partijen aan zet zijn om te verkennen of zij in een coalitie kunnen met Wilders.
In een volle vergaderzaal droeg Jan Paternotte de voorzittershamer over aan Jetten. De nieuwe fractieleider werd ondanks het zetelverlies van 24 naar 9 zetels met luid applaus ontvangen.
Kleur bekennen
Jetten zei vanmorgen mensen aan de telefoon te hebben gehad die zich huilend afvroegen: "Mag ik hier ook nog zijn, doe ik er ook nog toe?" De politicus wil de komende tijd duidelijk maken dat zijn antwoord op die vraag "volmondig ja" is.
Het is nu aan Dilan Yeşilgöz van de VVD en Pieter Omtzigt met zijn nieuwe partij NSC om "kleur te bekennen", vindt Jetten. Van Omtzigt is volgens de D66-leider wel duidelijk dat hij veel plannen van Wilders niet grondwettelijk vindt. Jetten vindt het "volstrekt onduidelijk" hoe Yeşilgöz tegen een mogelijke samenwerking met de PVV aankijkt.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden