Jetten betreurt afgelasting delen Veteranendag vanwege de hitte
DEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
Jetten prees in zijn speech in de Koninklijke Schouwburg de onderlinge verbondenheid van veteranen. "Bij familie spreken we over een bloedband, en ik denk dat jullie onderlinge verbondenheid minstens zo sterk is. Je kent elkaars gewoonten, rituelen en voorkeuren." De minister-president zei over de aanpassingen in het programma: "Ik kan me voorstellen dat jullie misschien wel denken: ik heb voor hetere vuren gestaan dan een tropisch Malieveld. Maar jullie weten als geen ander: zorgen voor elkaars veiligheid betekent dat je soms ook moeilijke keuzes moet maken. En dit is daar één van."
De premier dankte alle veteranen voor hun inzet "in Joegoslavië, Mali, Afghanistan" of waar de missie ze ook bracht. Hij zei te erkennen dat er te lang niet voldoende is geïnvesteerd in de Nederlandse krijgsmacht. "Maar de urgentie om dat aan te pakken wordt nu breed gevoeld en veel belangrijker: er wordt naar gehandeld."
Defilé
Op Veteranendag worden doorgaans de ruim 100.000 veteranen die zich hebben ingezet voor vrede in de wereld geëerd met allerlei activiteiten. Koning Willem-Alexander zou zaterdag een defilé afnemen, dat zou eindigen met een grote bijeenkomst op het Malieveld. Zowel defilé als bijeenkomst zijn afgelast vanwege de hoge temperaturen.
Voorzitter Jaap Smit van het Nationaal Comité Veteranendag stelde zaterdag in de Koninklijke Schouwburg dat "onze mensen aan de oostflank van ons continent liggen waar spanningen oplopen en waakzaamheid geboden is, of bevaren de zeeën in spannende wateren". Hij benadrukte dat wij als samenleving niet moeten vergeten dat militairen "namens en voor ons worden ingezet en dat doen met verantwoordelijkheidsgevoel voor uw en mijn veiligheid".
Zaterdag schrappen ook enkele gemeenten hun plaatselijke activiteiten voor veteranen, zoals Leiden, Mook en Middelaar, Huizen en Zuidplas. Vorig jaar ging het defilé ook niet door. Toen in verband met de NAVO-top die enkele dagen daarvoor in Den Haag werd gehouden.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
36 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
22 uur geleden