Jarenlange celstraffen voor ex-kopstukken No Surrender
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers, Klaas Otto en twee andere voormalige kopstukken van No Surrender zijn vrijdag veroordeeld tot jarenlange celstraffen wegens het leiden van een criminele organisatie. Omdat de rol van Kuipers (56) het grootst was, kreeg hij de hoogste straf: tien jaar.
Naast het leiding geven heeft Kuipers zich volgens de rechters schuldig gemaakt aan mishandeling, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen. Kuipers zat niet meer in voorarrest en moet van de rechter gelijk terug naar de gevangenis. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar geëist.
Oprichter Otto (53) kreeg 2,5 jaar opgelegd. Kuipers' toenmalige rechterhand Theo ten V. (57) en Rico R. (44) kregen vier jaar. Volgens de rechtbank in Groningen gaf het kwartet bij motorclub No Surrender leiding aan een organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten, tussen 2014 en 2017. Bij de mishandelingen ging het onder meer om 'bad standings', een oneervol ontslag.
Ontkend
De vier ex-kopstukken hebben de misdaden altijd ontkend. Volgens hen ging het bij No Surrender om motorrijden en feesten. Dit vindt de rechtbank ongeloofwaardig. Het strafproces bij de rechtbank loopt sinds 2018. Het onderzoek naar het reilen en zeilen van de motorclub startte al in 2014. De inhoudelijke behandeling bij de rechtbank begon vorig jaar zomer.
Kuipers is ook veroordeeld voor drie afpersingen samen met een 62-jarige ondernemer uit Sneek. Het duo pleegde tevens valsheid in geschrifte, aldus de rechter. De zakenman kreeg twee jaar cel opgelegd.
Hoger beroep
Er volgt vrijwel zeker hoger beroep. Net als Kuipers moet Rico R. gelijk weer naar de cel. Ten V. en Otto zitten al in voorarrest. Otto werd in 2018 veroordeeld tot zes jaar cel vanwege afpersing, mishandeling en witwassen. Donderdag kwamen er zes maanden cel bij voor het beïnvloeden van getuigen.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto. Bij het gerechtshof in Leeuwarden loopt een door No Surrender ingesteld hoger beroep tegen het verbod op de motorclub. Dit werd vorig jaar opgelegd door de rechtbank in Assen.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
8 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
9 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
11 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
15 uur geleden