Jarenlange celstraffen voor ex-kopstukken No Surrender
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers, Klaas Otto en twee andere voormalige kopstukken van No Surrender zijn vrijdag veroordeeld tot jarenlange celstraffen wegens het leiden van een criminele organisatie. Omdat de rol van Kuipers (56) het grootst was, kreeg hij de hoogste straf: tien jaar.
Naast het leiding geven heeft Kuipers zich volgens de rechters schuldig gemaakt aan mishandeling, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen. Kuipers zat niet meer in voorarrest en moet van de rechter gelijk terug naar de gevangenis. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar geëist.
Oprichter Otto (53) kreeg 2,5 jaar opgelegd. Kuipers' toenmalige rechterhand Theo ten V. (57) en Rico R. (44) kregen vier jaar. Volgens de rechtbank in Groningen gaf het kwartet bij motorclub No Surrender leiding aan een organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten, tussen 2014 en 2017. Bij de mishandelingen ging het onder meer om 'bad standings', een oneervol ontslag.
Ontkend
De vier ex-kopstukken hebben de misdaden altijd ontkend. Volgens hen ging het bij No Surrender om motorrijden en feesten. Dit vindt de rechtbank ongeloofwaardig. Het strafproces bij de rechtbank loopt sinds 2018. Het onderzoek naar het reilen en zeilen van de motorclub startte al in 2014. De inhoudelijke behandeling bij de rechtbank begon vorig jaar zomer.
Kuipers is ook veroordeeld voor drie afpersingen samen met een 62-jarige ondernemer uit Sneek. Het duo pleegde tevens valsheid in geschrifte, aldus de rechter. De zakenman kreeg twee jaar cel opgelegd.
Hoger beroep
Er volgt vrijwel zeker hoger beroep. Net als Kuipers moet Rico R. gelijk weer naar de cel. Ten V. en Otto zitten al in voorarrest. Otto werd in 2018 veroordeeld tot zes jaar cel vanwege afpersing, mishandeling en witwassen. Donderdag kwamen er zes maanden cel bij voor het beïnvloeden van getuigen.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto. Bij het gerechtshof in Leeuwarden loopt een door No Surrender ingesteld hoger beroep tegen het verbod op de motorclub. Dit werd vorig jaar opgelegd door de rechtbank in Assen.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
1 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
14 uur geleden