Jarenlange celstraffen voor ex-kopstukken No Surrender
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers, Klaas Otto en twee andere voormalige kopstukken van No Surrender zijn vrijdag veroordeeld tot jarenlange celstraffen wegens het leiden van een criminele organisatie. Omdat de rol van Kuipers (56) het grootst was, kreeg hij de hoogste straf: tien jaar.
Naast het leiding geven heeft Kuipers zich volgens de rechters schuldig gemaakt aan mishandeling, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen. Kuipers zat niet meer in voorarrest en moet van de rechter gelijk terug naar de gevangenis. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar geëist.
Oprichter Otto (53) kreeg 2,5 jaar opgelegd. Kuipers' toenmalige rechterhand Theo ten V. (57) en Rico R. (44) kregen vier jaar. Volgens de rechtbank in Groningen gaf het kwartet bij motorclub No Surrender leiding aan een organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten, tussen 2014 en 2017. Bij de mishandelingen ging het onder meer om 'bad standings', een oneervol ontslag.
Ontkend
De vier ex-kopstukken hebben de misdaden altijd ontkend. Volgens hen ging het bij No Surrender om motorrijden en feesten. Dit vindt de rechtbank ongeloofwaardig. Het strafproces bij de rechtbank loopt sinds 2018. Het onderzoek naar het reilen en zeilen van de motorclub startte al in 2014. De inhoudelijke behandeling bij de rechtbank begon vorig jaar zomer.
Kuipers is ook veroordeeld voor drie afpersingen samen met een 62-jarige ondernemer uit Sneek. Het duo pleegde tevens valsheid in geschrifte, aldus de rechter. De zakenman kreeg twee jaar cel opgelegd.
Hoger beroep
Er volgt vrijwel zeker hoger beroep. Net als Kuipers moet Rico R. gelijk weer naar de cel. Ten V. en Otto zitten al in voorarrest. Otto werd in 2018 veroordeeld tot zes jaar cel vanwege afpersing, mishandeling en witwassen. Donderdag kwamen er zes maanden cel bij voor het beïnvloeden van getuigen.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto. Bij het gerechtshof in Leeuwarden loopt een door No Surrender ingesteld hoger beroep tegen het verbod op de motorclub. Dit werd vorig jaar opgelegd door de rechtbank in Assen.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
1 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden