Jarenlange celstraffen voor ex-kopstukken No Surrender
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers, Klaas Otto en twee andere voormalige kopstukken van No Surrender zijn vrijdag veroordeeld tot jarenlange celstraffen wegens het leiden van een criminele organisatie. Omdat de rol van Kuipers (56) het grootst was, kreeg hij de hoogste straf: tien jaar.
Naast het leiding geven heeft Kuipers zich volgens de rechters schuldig gemaakt aan mishandeling, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen. Kuipers zat niet meer in voorarrest en moet van de rechter gelijk terug naar de gevangenis. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar geëist.
Oprichter Otto (53) kreeg 2,5 jaar opgelegd. Kuipers' toenmalige rechterhand Theo ten V. (57) en Rico R. (44) kregen vier jaar. Volgens de rechtbank in Groningen gaf het kwartet bij motorclub No Surrender leiding aan een organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten, tussen 2014 en 2017. Bij de mishandelingen ging het onder meer om 'bad standings', een oneervol ontslag.
Ontkend
De vier ex-kopstukken hebben de misdaden altijd ontkend. Volgens hen ging het bij No Surrender om motorrijden en feesten. Dit vindt de rechtbank ongeloofwaardig. Het strafproces bij de rechtbank loopt sinds 2018. Het onderzoek naar het reilen en zeilen van de motorclub startte al in 2014. De inhoudelijke behandeling bij de rechtbank begon vorig jaar zomer.
Kuipers is ook veroordeeld voor drie afpersingen samen met een 62-jarige ondernemer uit Sneek. Het duo pleegde tevens valsheid in geschrifte, aldus de rechter. De zakenman kreeg twee jaar cel opgelegd.
Hoger beroep
Er volgt vrijwel zeker hoger beroep. Net als Kuipers moet Rico R. gelijk weer naar de cel. Ten V. en Otto zitten al in voorarrest. Otto werd in 2018 veroordeeld tot zes jaar cel vanwege afpersing, mishandeling en witwassen. Donderdag kwamen er zes maanden cel bij voor het beïnvloeden van getuigen.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto. Bij het gerechtshof in Leeuwarden loopt een door No Surrender ingesteld hoger beroep tegen het verbod op de motorclub. Dit werd vorig jaar opgelegd door de rechtbank in Assen.
Meer uit Binnenland
ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
12 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
13 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
3 uur geleden