Japans elektronicabedrijf Panasonic komt met vierdaagse werkweek
OSAKA (ANP/BLOOMBERG) - Het Japanse elektronicabedrijf Panasonic, producent van onder meer televisies en camera's, gaat werknemers de mogelijkheid bieden om vier dagen per week te werken. Panasonic wil daarmee de balans tussen werk en privé verbeteren. Ook verschillende andere internationale bedrijven hebben een vierdaagse werkweek aangekondigd voor medewerkers die dat willen.
Volgens topman Yuki Kusumi van Panasonic kunnen werknemers op extra vrije dagen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan doen. "Het is onze verantwoordelijkheid om een ideale balans te bieden tussen werk en privé voor ons diverse menselijk kapitaal", aldus de topman. De onderneming laat werknemers ook vanuit huis werken als hun partners naar andere locaties worden overgeplaatst, aldus Kusumi.
Panasonic zet de stap in navolging van andere grote bedrijven die met een verkorte werkweek talent proberen aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt. Zo kwam Amazon al in 2018 met een vierdaagse werkweek voor bepaalde werknemers. Unilever begon in december 2020 met een test van een jaar voor een verkorte werkweek voor personeel in Nieuw-Zeeland.
De Japanse zakenkrant Nikkei meldde dat farmaceut Shionogi in april met een optie komt voor drie dagen per week vrij. Yahoo Japan en verzekeraar Sompo Himawari Life Insurance hebben ook vierdaagse werkweken, zodat werknemers voor kinderen of oudere familieleden kunnen zorgen, aldus Nikkei.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
6 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
14 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
1 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
2 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - "Het ligt binnen de vrijheid van meningsuiting om compleet gekke uitlatingen te doen", laat een woordvoerder van de Europese Commissie weten na opmerkingen van Elon Musk. De eigenaar van X suggereerde de EU volledig af te schaffen en vergeleek op X de EU met het naziregime, nadat de Commissie het socialmediaplatform vrijdag een boete van 120 miljoen euro had gegeven.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.
3 uur geleden