IT-systeem NS voor reisinformatie gaat op de schop
UTRECHT (ANP) - Het IT-systeem van de Nederlandse Spoorwegen voor reizigersinformatie gaat op de schop. Het gaat om het systeem InfoPlus dat de reisinformatie op de stations voor alle vervoerders in Nederland verzorgt. Zo wordt de techniek van de huidige automatische stationsomroep vervangen. Daardoor is straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke verstoring mogelijk. Eind 2021 moet de reisinformatie nauwkeuriger en actueler zijn.
Het huidige systeem is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. "Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd", zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. "Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat."
Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. "Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden", aldus NS.
Informatieverstrekking
Een voorbeeld van de wijze waarop NS reizigers tegemoet gaat komen, is het verduidelijken van de informatieverstrekking op het traject Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Deze aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken "om ongewenste toeristische routes" te voorkomen nu de NS steeds meer treinen op langere trajecten laat rijden. Zo snel mogelijk na de invoering van de nieuwe dienstregeling in december begint op dit traject een proef. Op het informatiebord op de perrons wordt het dan prominent gemeld als een andere trein sneller in Rotterdam is dan de intercity die Arnhem, Utrecht, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam aandoet, aldus NS.
Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: "Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS."
Meer uit Binnenland
DEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
31 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
51 minuten geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakte de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent. ASML is founding partner.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
1 uur geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
5 uur geleden