'Invoering mondkapjesplicht verloopt soepel in winkels'
AMSTERDAM (ANP) - Op de eerste dag dat mondkapjes verplicht zijn in openbare ruimtes, doen zich geen problemen voor in winkels. "De invoering van de plicht loopt super soepel", zegt winkeliersorganisatie INRetail. Het dragen van een mondkapje in winkels was volgens de organisatie de afgelopen tijd al de norm, omdat een dringend advies gold om in openbare ruimtes een mondmasker te dragen.
In de winkels van Blokker, Intertoys en de Big Bazar worden ook geen problemen verwacht door de plicht, zegt een woordvoerder. "We hebben nog geen incidenten vernomen. Wij gaan ervan uit dat de mondkapjesplicht goed zal worden opgevolgd. Het is geleidelijk gegaan, en je zag de afgelopen tijd al dat veruit de meeste mensen het mondkapje automatisch opzetten."
In de supermarkten van DEEN zijn de eerste ervaringen ook positief. De enkele klant die geen mondmasker draagt, wordt aangesproken en krijgt een gratis mondkapje. "De ervaring laat zien dat deze klanten dan het mondmasker toch gaan dragen", aldus de supermarkt. Indien nodig worden er aanvullende maatregelen genomen in de winkels. "Maar wij vertrouwen erop dat de mondmaskerplicht niet tot vervelende situaties zal leiden in de winkels."
Verbazing
Verder merkt brancheorganisatie INRetail op dat de zogeheten 'face shields' die werknemers in winkels mogen dragen soms wat verbazing oproepen bij consumenten. "Sommige consumenten waren er niet van op de hoogte dat dat is toegestaan, en daar krijgen we wat vragen over binnen", aldus een woordvoerder.
Een face shield is geen alternatief voor een mondkapje voor publiek gebruik. Wel mag er bij de uitvoering van sommige beroepen worden gekozen voor een spatscherm, bijvoorbeeld als een werknemer anders acht uur lang met een mondkapje op zou moeten staan. Het moet dan wel gaan om een spatscherm dat het hele gezicht bedekt, en niet "zo'n half ding onder je kin", zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vorige week.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
7 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
10 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
12 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
14 uur geleden