Interbank lijdt nederlaag in rentekwestie doorlopend krediet
DEN HAAG (ANP) - Kredietverstrekker Interbank heeft een nederlaag geleden voor klachteninstituut Kifid in de slepende zaak over te hoge rentes die klanten met doorlopend krediet hebben betaald. Het onderdeel van Crédit Agricole tekende beroep aan tegen extra compensatie die Kifid benadeelde klanten afgelopen voorjaar toewees. Het klachteninstituut vindt dat dit beroep niet behandeld kan worden, waardoor de eerdere uitspraken in stand blijven. Dat levert gedupeerde klanten naar schatting duizenden euro's extra vergoeding op.
Net als andere banken hield Interbank de rente bij een doorlopend krediet met variabele tarieven jarenlang hoog terwijl de marktrentes omlaag gingen. Kifid oordeelde vorig jaar daarom dat de kredietverstrekker de verschuldigde rente opnieuw moest berekenen en te veel betaalde rente moest terugbetalen.
Maar daarmee was de zaak nog niet afgelopen. Kritische klanten vonden dat de compensatie te laag was, omdat Interbank voor de periode voorafgaand aan 2008 met een fictieve rente rekende. Kifid ging in die klacht mee en beval Interbank het verschuldigde bedrag opnieuw te berekenen. Het Crédit Agricole-onderdeel ging daarop in beroep.
Claims
Dat Kifid dit beroep niet in behandeling zal nemen, komt doordat de gevolgen van de uitspraak naar verwachting maar weinig impact hebben op Interbank of de financiële sector als geheel. Het klachtenloket behandelt een beroep van banken alleen als een uitspraak zo "principieel" is dat er meer dan 5 miljoen euro mee gemoeid is.
De stichting Geldbelangen, die Interbank-klanten bijstaat in hun claims, schat dat de herberekening gemiddeld 5000 euro aan extra compensatie oplevert. Volgens de organisatie maakt de Kifid-uitspraak ook duidelijk dat een compensatieregeling van ABN AMRO wegens te hoge rentes niet deugt. Ook bij die regeling, waarvoor de bank 250 miljoen euro uittrekt, geldt 2008 als peildatum. Geldbelangen deed eerder deze maand een oproep om de ABN AMRO-regeling op te schorten.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
38 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
38 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden