'Intense stilte' bij Airborne Herdenking in Oosterbeek
OOSTERBEEK (ANP) - De "intense stilte" viel dominee Monique van Zoest zondagmorgen het meest op tijdens de 76e herdenking van de Slag om Arnhem op de Airborne Begraafplaats in Oosterbeek. De Britse legerpredikant Richard Smith sprak van "het raarste jaar ooit." Beide voorgangers doelden op het ontbreken van veteranen van de Slag om Arnhem en de vele duizenden belangstellenden die gewoonlijk bij de herdenking zijn. Dit jaar waren er maar 23 genodigden op het ereveld vanwege de coronacrisis.
"In 1944 streden we voor vrede en vrijheid. Nu strijden we tegen een onzichtbare vijand, het virus. Deze strijd gaat ook gepaard met pijn en rouwen. We zijn allemaal bezorgd over de toekomst. Maar als gemeenschappen, landen en regeringen samenwerken om deze strijd te winnen, is dat misschien ook nog wel een zegen", aldus legerpredikant Smith.
Op de Arnhem Oosterbeek War Cemetery liggen ruim 1750 militairen begraven, die om het leven kwamen bij de Slag om Arnhem in september 1944. De slag maakte deel uit van de geallieerde bevrijdingsoperatie Market Garden. De bevrijdingsoperatie kwam tot stilstand toen de geallieerden de brug over de Rijn bij Arnhem niet in handen kon krijgen. De operatie is dit weekeinde overal in het voormalige frontgebied in besloten kring herdacht.
Borstbeeld onthuld
In Driel is helemaal in het geheim een borstbeeld van de Poolse generaal Stanislav Sosabowski onthuld. De Polen kregen lang de schuld van het mislukken van de Slag om Arnhem. Pas tientallen jaren na de oorlog volgde eerherstel en nu is er in Driel, waar zij destijds gelegerd waren, elk jaar een herdenking.
Burgemeester Hubert Bruls legde zondag in Nijmegen een krans op de Waaloever voor de 48 Amerikaanse militairen die in september 1944 om het leven kwamen bij een poging zijn stad te bevrijden. De Amerikanen staken daarvoor in canvas bootjes de Waal over. De Waaloversteek en de Slag om Arnhem zijn heldenverhalen in de Amerikaanse en Britse militaire wereld.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden