Instroom in ziekenhuizen blijft dalen
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten dat op een verpleegafdeling of intensive care komt te liggen blijft hard dalen. In de afgelopen 24 uur zijn 163 mensen nieuw opgenomen in een ziekenhuis. Dat is het laagste aantal sinds 22 februari.
Volgens het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) kan het lage aantal opnames voor een deel te maken hebben met Hemelvaartsdag, maar past het cijfer sowieso in de dalende trend van de afgelopen weken.
Uit de cijfers van het LCPS komt naar voren dat ziekenhuizen in de afgelopen zeven dagen 1657 nieuwe coronapatiënten hebben opgenomen. Dat komt neer op een gemiddelde instroom van 236,7 mensen per dag, het laagste peil sinds 13 maart.
Piek in april
Sinds de piek eind april is de gemiddelde instroom in de ziekenhuizen nu met ruim 24 procent gedaald. De afname ging vrijdag voor het eerst door de belangrijke grens van 20 procent. Het Outbreak Management Team, dat het kabinet adviseert, vindt dat de aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen volgende week door kan gaan als het gemiddelde aantal opnames ongeveer 20 procent lager ligt dan eind april. De gemiddelde instroom op de intensive cares, een andere belangrijke graadmeter, daalde in dezelfde periode met ruim 30 procent.
Het totale aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen steeg wel licht. Ziekenhuizen behandelen nu 2250 coronapatiënten, 19 meer dan op donderdag. In de drie voorgaande dagen waren 256 ziekenhuisbedden vrijgekomen. Verpleegafdelingen kregen het iets drukker, het aantal patiënten daar steeg met 24 naar 1522.
Het aantal coronapatiënten op de intensive cares daalde voor de negende dag op rij. Die vleugels behandelen nu 728 mensen, vijf minder dan op donderdag en het laagste aantal sinds 2 april. In iets meer dan een week tijd zijn meer dan honderd ic-bedden voor coronapatiënten vrijgekomen.
Meer uit Binnenland
VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
13 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
15 minuten geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
47 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
11 uur geleden