Inspectie voorlopig minder streng op wegwerpplastic
DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat minder streng handhaven op de naleving van regels rond wegwerpplastic totdat een nieuw kabinet aantreedt. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag bekendgemaakt. Aanleiding zijn drie moties die de Tweede Kamer in oktober aannam.
Sinds 1 juli moeten ondernemers herbruikbare alternatieven voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic aanbieden. Kiezen consumenten toch voor wegwerpproducten, dan moeten de bedrijven daar een extra bedrag voor vragen. Hoe hoog dat bedrag is, mogen ze zelf bepalen. Vanaf 1 januari volgend jaar zijn plastic wegwerpbekers voor mensen die hun drinken ter plekke opdrinken bovendien helemaal verboden.
Op de nieuwe regels klonk veel kritiek. "Niet te handhaven, fraudegevoelig en niet goed uitvoerbaar", zei de ILT tegen de NOS. De Tweede Kamer nam in oktober moties aan om de "plastictaks" te schrappen en om meer ruimte te bieden voor plastic wegwerpservies dat niet bedoeld is voor onderweg.
Voor de voeten lopen
De ILT gaat op die twee punten minstens een jaar lang niet handhaven, zegt een woordvoerder van Heijnen. Bedrijven krijgen voorlopig dus geen problemen als ze geen extra geld vragen voor wegwerpplastic. Ze kunnen wergwerpservies daarnaast ongestraft blijven aanbieden als er minder dan 5 procent plastic in zit, een groot deel wordt ingezameld en al dat ingezamelde servies wordt gerecycled.
Staatssecretaris Heijnen wil de regels niet helemaal schrappen omdat Europese doelen blijven gelden, zegt ze in een verklaring. "Ik vind het zeer onverstandig om mijn ambtsopvolger op die manier voor de voeten te lopen: met een doelstelling die snel dichterbij komt, maar minder mogelijke maatregelen om die te bereiken."
De ILT gaat de instructie van Heijnen bestuderen, schrijft de inspectie in een reactie. "We kijken dan naar de handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid. Zodra de uitkomst hiervan bekend is, zullen wij samen met het ministerie aan de sector laten weten welke gevolgen dit heeft voor de handhaving."
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
1 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
17 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden