Inspectie neemt 16.500 illegale fatbikes in beslag
DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft sinds juli beslag gelegd op 16.500 fatbikes uit China. Volgens de inspectie gaat het om illegale bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike. De ILT heeft de invoer van de voertuigen in de Rotterdamse haven tegengehouden. Ook zijn er ongeveer duizend fatbikes in beslag genomen bij distributiecentra van een Nederlandse aanbieder.
"Hoewel er ook fatbikes zijn die voldoen aan de regels voor elektrische fietsen, ziet de ILT dat een groeiend aantal goedkopere, onveilige en ongekeurde bromfietsen wordt aangeboden op de Nederlandse markt", staat in een verklaring. "De ILT vindt het van maatschappelijk belang dat deze illegale bromfietsen zo snel mogelijk uit ons straatbeeld verdwijnen. En dat begint door de verkoop ervan via de officiële handelskanalen een halt toe te roepen."
Een fatbike is geen speciale categorie voor de wet, legt de ILT uit. Het zegt alleen iets over de uiterlijke kenmerken van de fiets, zoals de brede banden. Aan de buitenkant is vaak niet te zien of het gaat om een elektrische fiets of een bromfiets. In welke categorie het voertuig valt, hangt af van de technische kenmerken. "Het probleem ontstaat als een fatbike wordt verkocht als elektrische fiets, maar volgens de technische eigenschappen en prestaties een bromfiets is." Voor bromfietsen bestaan wettelijke regels, zoals een helm- en rijbewijsplicht.
Snelheid
De snelheid van een illegale fatbike is "middels manipulatie begrensd", waardoor die lijkt op een elektrische fiets, maar in feite een bromfiets is. Met bijvoorbeeld een code of een app kan de verkoper of gebruiker volgens de ILT zelf heel gemakkelijk de fatbike manipuleren. De snelheid kan dan oplopen tot soms wel 35 à 45 kilometer per uur. "Frame, remmen en banden zijn niet getest op en gemaakt voor dit soort snelheden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met een groot risico op ongelukken en letsel", aldus de ILT.
In juli bracht de inspectie al naar buiten dat beslag was gelegd op zo'n 3500 fatbikes. Dat aantal is sindsdien dus flink toegenomen. De ILT doet de komende tijd nog verder onderzoek waarna het dossier wordt overgedragen aan het Openbaar Ministerie.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
11 minuten geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
37 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
10 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
12 uur geleden