INretail: consumenten hebben winkelen gemist
DEN HAAG (ANP) - Het vervallen van de kopen op afspraak-regel, vandaag een week geleden, heeft non-foodwinkels volgens INretail een boost gegeven. Zowel consumenten als ondernemers zijn volgens de branchevereniging blij dat er weer normaler gewinkeld kan worden.
Ondanks het verdwijnen van deze hindernis, is gemiddeld 31 procent van de ondernemers nog steeds "enorm bezorgd over de impact van de huidige situatie op het voortbestaan van de onderneming". 52 procent van de sportwinkels en 47 procent van de modewinkels geeft aan dat na 1 juli overheidssteun hard nodig blijft om te kunnen overleven, meldt INretail op basis van een eigen peiling onder non-foodwinkels.
"Veel consumenten doen sinds een week weer spontaan en veilig hun aankopen in de non-foodwinkels en hebben deze koopmogelijkheid echt gemist. De sfeer komt langzaam terug in de winkelgebieden, maar de schade van nu al veertien maanden voortdurende beperkingen is nog lang niet hersteld", constateert INretail. "Daarom moet toegezegde steun nu zo snel mogelijk worden overgemaakt. Ruim een kwart heeft ondanks groen licht voor de aanvraag nog steeds niets ontvangen en zit diep in de problemen."
Woonwinkels vinden kopen op afspraak goed passen bij het maatwerkadvies dat bij hun assortiment past. 78 procent van de ondernemers overweegt deze mogelijkheid te blijven bieden of heeft dit al besloten. Dat gebeurt tijdens reguliere openingsuren waarbij ook spontaan winkelbezoek mogelijk is. Bij mode- schoenen- en sportwinkels overweegt minder dan een derde van de ondernemers deze mogelijkheid te blijven bieden.
Het blijft volgens INretail belangrijk dat winkelen veilig gebeurt. In de winkels wordt met een aangescherpt protocol gewerkt en de veiligheid in straten en winkelgebieden wordt door lokale betrokkenen zoals gemeente, handhaving, winkeliers(vereniging) en vastgoedeigenaren gezamenlijk georganiseerd. Uit de peiling komt naar voren dat 74 procent van de ondernemers deze samenwerking als (heel erg) constructief ervaart.
INretail roept consumenten op om op rustige momenten zoals de ochtenden en het begin van de week te winkelen. "Aan de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken, koppelen wij het advies de middagpauze te benutten voor een geplande aankoop. Spreiding van bezoekers blijft belangrijk", stelt INretail.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De verhoging van de kansspelbelasting levert de staat veel minder geld op dan gedacht, maakte de Kansspelautoriteit bekend. In januari vorig jaar ging de gokbelasting omhoog van 30,5 procent naar 34,2 procent en in 2026 is het tarief verder verhoogd naar 37,8 procent. De maatregel moest zorgen voor extra inkomsten voor de overheid.
17 minuten geledenAMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe topman van Heineken heeft voor bijna 25 miljoen euro aan aandelen in de Nederlandse bierbrouwer gekregen. Dat bedrag dient voor Rafael Oliveira als compensatie voor de bonus die hij misloopt door te vertrekken bij zijn huidige werkgever, koffie- en theeconcern JDE Peet's.
19 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het OM heeft zeven jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 58-jarige Oskar van der V. uit Zoetermeer. Hij werkte tussen 2019 en 2025 als conciërge op een basisschool in Zoetermeer en zou met twee leerlingen ontucht hebben gepleegd. Ook wordt hij ervan verdacht zeker achttien kinderen in het geheim te hebben gefilmd en bijna 200.000 afbeeldingen van seksueel kindermisbruik in zijn bezit te hebben gehad.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De beurskoers van SpaceX, het ruimtevaart- en AI-bedrijf van Elon Musk, ging dinsdag bij opening van de beurshandel in New York verder omlaag. Maandag verloor het aandeel al meer dan 16 procent. Met die koersdaling ging ongeveer 400 miljard dollar aan beurswaarde van SpaceX verloren.
1 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Alle grote AI-bedrijven zouden de volledige milieu-impact van hun systemen moeten meten en openbaar moeten maken. Daartoe roept Antonio Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, op. Hij zegt dat het tijd is om de impact van AI op het klimaat in kaart te brengen.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - The Vegetarian Butcher Collective, het bedrijf achter Vivera en De Vegetarische Slager, heeft Rutger Rozendaal benoemd als nieuwe topman. Hij volgt William van Weede op.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) komt niet af van de status van beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk, oordeelt de rechter. Daarmee blijft het energiebedrijf ook gebonden aan regelgeving voor gasopslagen. Die schrijft onder andere voor dat beheerders pas mogen stoppen met gasopslagen als dat volgens de toezichthouder geen probleem voor de leveringszekerheid oplevert.
3 uur geleden