Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Inlichtingendiensten VS: ook Iran loofde premies uit aan Taliban

Inlichtingendiensten VS: ook Iran loofde premies uit aan Taliban

ATLANTA (ANP) - Iran heeft beloningen uitgeloofd aan de fundamentalistische Taliban om Amerikaanse troepen in Afghanistan aan te vallen, stellen Amerikaanse inlichtingendiensten volgens nieuwszender CNN. Eerder meldde de Washington Post dat ook Rusland de Taliban zou hebben betaald voor het doden van Amerikaanse militairen in Afghanistan.

De Amerikaanse inlichtingendiensten menen dat zij transacties hebben gelinkt aan minstens zes aanvallen die vorig jaar plaatsvonden, waaronder een zelfmoordaanslag op de Amerikaanse luchtmachtbasis in Bagram in december. CNN verwijst naar documenten van het ministerie van Defensie die het heeft ingezien. Hoewel Iran daarbij niet met naam en toenaam wordt genoemd, hebben twee ingewijde bronnen bevestigd dat het om Iran gaat.

Minder dan een maand na de aanslag in Bagram, doodden de Amerikanen de hoge Iraanse generaal Qassem Soleimani met de bedoeling om door Iran gesteunde gewapende groepen in het Midden-Oosten te verzwakken. Meerdere bronnen zeggen tegen CNN dat een openlijke Amerikaanse veroordeling en vergelding richting Iran en de Taliban uitbleef omdat de VS gebrand waren op succesvolle vredesonderhandelingen met de Taliban, die in februari een overeenkomst met de VS tekenden. President Donald Trump kon zo zijn belofte nakomen om troepen uit Afghanistan terug te trekken.

De openbaring van de Iraanse premies komt nadat Amerikaanse kranten schreven dat Rusland de Taliban geld betaalde voor het doden van Amerikaanse militairen in Afghanistan. Dat werd destijds door Trump afgedaan als "nepnieuws". Trump stelde op Twitter dat de berichten slechts bedoeld waren om hem en de Republikeinse partij te beschadigen. Rusland ontkent dat het beloningen heeft uitgeloofd aan de Taliban.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

9 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

44 minuten geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

2 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

4 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

5 uur geleden