Ingezonden brief Vijlbrief in DvhN aan mensen in bevingsgebied
GRONINGEN (ANP) - Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) heeft dinsdag bewoners van Groningen en Noord-Drenthe in een ingezonden brief in Dagblad van het Noorden opnieuw gelijk gegeven met betrekking tot de aardbevingen als gevolg van de gaswinning in de regio. Hij stelt dat er vijftig maatregelen genomen zullen worden, die later deze dinsdag op rijksoverheid.nl/gaswinninggroningen komen te staan.
Of het kabinet het gewenste bedrag van minstens 30 miljard euro zal toezeggen, daarover staat niets in de brief. Regionale bestuurders gaven eerder aan te vinden dat het Rijk dat bedrag de komende jaren moet investeren in onder meer leefbaarheid en economisch perspectief voor het aardbevingsgebied. Afgelopen week nog bleek dat er nog een "substantieel gat" gaapte tussen wat de regio wilde, en wat het kabinet bereid was te bieden.
"Beste mensen in Groningen en Noord-Drenthe, jullie hebben altijd gelijk gehad", zo staat te lezen in de brief die de krant op de website heeft geplaatst. Hij noemt in die brief de conclusies van het rapport van de enquêtecommissie hard. "Jullie belangen zijn structureel genegeerd bij de gaswinning in Groningen", zo schrijft hij. Hij stelt dat het kabinet de fouten die zijn gemaakt wil herstellen. "Dit is onze laatste kans om het beter te doen. Om recht te doen aan jullie verdriet en pijn. Het beleid moet menselijker, de uitvoering milder. Het kabinet neemt daarom een flink aantal maatregelen voor erkenning, herstel en perspectief", staat te lezen op de site van Dagblad van het Noorden.
Kabinetsreactie
Vijlbrief en premier Mark Rutte zijn dinsdag in het dorp Garmerwolde, in het gebied dat al jarenlang geteisterd wordt door aardbevingen als gevolg van de gaswinning. Daar zullen zij, twee maanden na de presentatie, de formele kabinetsreactie geven op het eindrapport van de parlementaire enquête over de gaswinning in Groningen.
Vijlbrief geeft verder aan te weten dat er "nog een lange weg te gaan" is voor fouten zijn hersteld en het vertrouwen teruggewonnen is.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden