Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ingewijden: toon in kabinet al langer 'lomp' en 'horkerig'

Ingewijden: toon in kabinet al langer 'lomp' en 'horkerig'

DEN HAAG (ANP) - De toon in het kabinet is al langer harder en ruwer dan in voorgaande ministersploegen, zeggen ingewijden van verschillende politieke kleuren daags na het vertrek van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen). Bronnen noemen de manier waarop bewindslieden met elkaar spreken "onfatsoenlijk", "lomp" en "horkerig". Dat afgelopen week racistische dingen zouden zijn gezegd, verbaast sommigen dan ook niet.

Achahbar trad vrijdag af vanwege de omgangsvormen in het kabinet en de toon waarop de integratiediscussie werd gevoerd enkele dagen na de aanvallen in Amsterdam. Bronnen zeiden vrijdag al dat daarover in de ministerraad werd gesproken als "een puist waar het pus uitgedrukt moet worden", en dat antisemitisme "in het DNA" van moslims of Arabieren zou zitten. Over de exacte bewoordingen, context of bedoelingen van deze zinsnedes bestaat discussie. Minder voor interpretatie vatbaar waren termen als "kut-Marokkanen" en "halalvreters".

Volgens sommige Haagse bronnen speelt die verruwing van taalgebruik tussen ministers en staatssecretarissen al langer en wordt die ook steeds heftiger. Dergelijke taal zou niet zozeer tijdens de plenaire ministerraad worden gebezigd, maar vooral tijdens kleinere of meer informele overleggen. Expliciete voorbeelden van het 'lompere' taalgebruik wilden ingewijden niet geven.

Ten val

Een bron bestrijdt dat het onderlinge taalgebruik steeds verder verruwt sinds het aantreden. Wel bevestigt deze dat de toon harder is dan die van het vorige kabinet, vooral door de "andere politieke samenstelling".

Premier Dick Schoof ontkende vrijdagavond op een persconferentie stellig dat er racisme in het kabinet of de coalitie voorkomt. Het kabinet belandde in een diepe crisis nadat Achahbar 's ochtends haar vertrek had aangekondigd in de ministerraad. Het NSC-smaldeel wilde aanvankelijk met haar opstappen, waarmee het kabinet zeer waarschijnlijk ten val was gekomen. Na overleg met de vier coalitieleiders werd besloten toch verder te gaan. Alleen Achahbar trad af.

Meer uit Politiek

Thom de Graaf wil discussie over einde tussentijdse verkiezingen

HILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.

6 uur geleden
Klaver: kabinet moet kiezen tussen samenwerking met PRO of JA21

DEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.

1 dag geleden
GroenLinks en PvdA officieel gefuseerd tot Progressief Nederland

DEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.

1 dag geleden
Jetten houdt rekening met economische tegenvaller door Iranoorlog

DEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."

2 dagen geleden
Minister: niet meteen problemen door storing met asielsysteem

DEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.

2 dagen geleden
Van Essen: 26 juni duidelijkheid over oplossen stikstofslot

DEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."

2 dagen geleden
Sterk: Iedereen moet toegang tot WK voetbal kunnen krijgen

DEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.

2 dagen geleden