ING spreekt na Shell-arrest vertrouwen uit in eigen klimaataanpak
AMSTERDAM (ANP) - ING spreekt na de vernietiging van het klimaatvonnis tegen Shell opnieuw vertrouwen uit in de eigen klimaataanpak. Daarbij herhaalt de bank bereid te zijn om die aanpak voor de rechter te verdedigen. Milieudefensie had eerder dit jaar aangekondigd ook tegen ING een klimaatzaak aan te spannen.
ING laat in een verklaring weten kennis te hebben genomen van de uitspraak van het hof, waarin staat dat Shell niet kan worden verplicht tot concrete percentages waarmee het de CO2-uitstoot moet verminderen. Milieudefensie heeft ook bij ING een klimaateis neergelegd. De organisatie wil dat de bank tegen 2030 de CO2-uitstoot in de gehele keten met minimaal 48 procent laat afnemen vergeleken met 2019. Volgens ING heeft Milieudefensie tot nu toe nog geen formele stappen ondernomen.
"We hebben in het verleden goede en constructieve gesprekken met Milieudefensie gevoerd zoals we dat ook doen met andere organisaties. We hebben vertrouwen in onze aanpak voor klimaatactie en willen deze dialoog graag voortzetten", benadrukt de bank. "Maar als Milieudefensie ervoor kiest juridische stappen te ondernemen, zijn we ook bereid om deze aanpak in de rechtszaal toe te lichten. Dat zou het begin van een lang juridisch proces worden dat mogelijk jaren duurt. En dat terwijl we allemaal inzien hoe urgent actie op de korte termijn is."
Gesprekken
Onmiddellijk stoppen met de financiering van olie en gas is niet de juiste aanpak om klimaatproblemen op te lossen, betoogde het bankconcern eerder dit jaar al. Dat komt omdat een groot deel van de wereld nog steeds energie afkomstig uit fossiele brandstoffen gebruikt voor bijvoorbeeld verwarming, koken, vervoer en de opwekking van elektriciteit.
De bank probeert daarom met klanten in gesprek te gaan om ze te bewegen hun vervuilende uitstoot te minderen. ING financiert ook de technologie en oplossingen die nodig zijn voor een duurzame toekomst. "We sluiten klanten uit die niet bereid zijn om verandering door te voeren", heeft topman Steven van Rijswijk in februari aangegeven.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
11 uur geleden