ING moet opgelicht echtpaar van Kifid toch compenseren
DEN HAAG (ANP) - ING moet een echtpaar dat slachtoffer werd van 'spoofing' toch vergoeden omdat de gedupeerde klanten "niet grof nalatig" zijn geweest. Dat heeft de geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald. Spoofing is een vorm van criminaliteit waarbij criminelen een andere identiteit aannemen met als doel het slachtoffer over te halen geld over te maken, of toegang tot een rekening te krijgen.
De schade betreft bijna 5500 euro en de bank wilde de klanten niet compenseren omdat ze erg nalatig zouden zijn geweest. Ze werden in de zomer van 2021 gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van een andere bank. Tijdens het gesprek beweerde hij ook dat hij namens ING kon optreden, maar het was eigenlijk een fraudeur.
Het echtpaar liet zich uiteindelijk overhalen om een programma op hun computer te installeren waardoor de beller kon meekijken op hun scherm. Later gaven de man en vrouw ook nog hun bankpas en pincode af aan iemand die zich voordeed als koerier van DHL. De fraudeurs plunderden vervolgens hun rekening. Het echtpaar klopte daarna bij ING aan voor een vergoeding, iets wat de bank weigerde.
Doorgeknipte bankpas
De geschillencommissie oordeelt anders en wijst erop dat het echtpaar wel nalatig is geweest, maar niet grof nalatig. Dat verschil is belangrijk, want in het eerste geval moet de bank wel met geld over de brug komen. Wat meespeelt is dat het echtpaar de bankpas wel had doorgeknipt om deze onbruikbaar te maken voordat deze werd afgegeven aan de koerier, maar dat is waarschijnlijk op een onjuiste wijze gebeurd.
In de uitspraak wordt er ook op gewezen dat ING geen instructie op zijn website had staan hoe je de pas precies moet doorknippen. Inmiddels is de informatie op de site aangepast, aldus Kifid. Voortaan waarschuwt de bank zijn klanten expliciet voor fraude met een onjuist doorgeknipte bankpas.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
20 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
16 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
19 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.
23 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.
1 dag geleden