ING laat klanten zelf checken of zij worden gebeld door oplichter
AMSTERDAM (ANP) - Klanten van ING kunnen binnenkort checken of zij gebeld worden door hun bank of door een oplichter die uit is op hun geld. Dat kan met een nieuwe functie in de app van ING. Door tijdens het gesprek op de knop 'Check het Gesprek' in de app te klikken, kunnen klanten hun telefoonnummer invullen. Het belsysteem van de bank controleert vervolgens of een ING-medewerker aan de andere kant van de lijn zit.
Directeur Fraude bij ING, Adine Wempe, is blij met de nieuwe functie die vanaf 16 april gefaseerd wordt uitgerold. "Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting, waarbij de emotionele en financiƫle schade enorm kan zijn. Criminelen weten helaas regelmatig onze klanten via babbeltrucs ervan te overtuigen dat hun geld niet veilig is", legt zij uit. "Met deze nieuwe functie kunnen klanten controleren of ze daadwerkelijk met ons telefonisch contact hebben. Zo kunnen we samen met onze klanten nog meer doen om fraude te herkennen en te voorkomen."
Banken leden vorig jaar 28 miljoen euro schade door bankhelpdeskfraude, meldde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vorige maand. Dat schadebedrag is fors lager dan in 2022. Maar volgens de NVB is het probleem daarmee nog niet verholpen, met name omdat de fraude leidt tot veel leed en stress bij slachtoffers. Zij krijgen hun schade onder voorwaarden vergoed door de bank, wat in 2023 in 69 procent van de gevallen gebeurde. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
15 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het verzuim op de werkvloer is in oktober gestegen naar 5 procent, vergeleken met 4,7 procent in september. Dit is ten opzichte van oktober vorig jaar(4,9 procent) een lichte stijging, blijkt uit cijfers van arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare, die samen bijna 1 miljoen werknemers ondersteunen.
17 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Gemeenten hebben in het afgelopen kwartaal meer vergunningen voor nieuwbouwhuizen afgegeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat bijna 22.600 nieuwe woningen in het derde kwartaal een vergunning hebben gekregen. Dat zijn er 3100 meer dan een jaar eerder en 2200 meer dan in het tweede kwartaal.
30 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Woningcorporaties waarschuwen dat ze steeds meer tegen hun financiƫle grenzen aanlopen. "Het financieringsmodel moet tijdig bijgestuurd worden, anders stokt de nieuwbouw", stelt voorzitter Liesbeth Spies van corporatiekoepel Aedes bij de presentatie van jaarcijfers. De voormalige CDA-minister van Binnenlandse Zaken ziet hierin een opdracht voor het nieuwe kabinet.
1 uur geledenMENLO PARK (ANP/BLOOMBERG) - Yann LeCun, hoofd kunstmatige intelligentie bij Meta, heeft zijn medewerkers verteld dat hij het socialemediabedrijf eind dit jaar verlaat en een nieuw bedrijf zal starten. LeCun wordt gezien als een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie.
3 uur geledenSANTA CLARA (ANP) - Nvidia heeft in het afgelopen kwartaal een 62 procent hogere omzet geboekt dan een jaar eerder. 's Werelds belangrijkste verkoper van AI-chips presteerde daarmee beter dan verwacht. De winst steeg in dezelfde periode met 65 procent.
8 uur geleden