Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Informatie over houdbaarheidsdatum moet eten uit de kliko houden

Informatie over houdbaarheidsdatum moet eten uit de kliko houden

VEGHEL (ANP) - Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.

Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.

Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.

Coalitie Houdbaarheid

De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.

Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.

Icoontjes op verpakkingen

Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.

De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.

Meer uit Financieel

Amerikaanse banken profiteren van herstel zakenbankieren

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse banken Morgan Stanley en Bank of America hebben in het afgelopen kwartaal geprofiteerd van een herstel in zakenbankieren, het adviseren bij fusies en overnames, het begeleiden van beursgangen en de handel in aandelen en obligaties.

1 dag geleden
Autoproducent Tesla werft opnieuw personeel na grote ontslagronde

AUSTIN (ANP) - De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla is van plan bijna achthonderd nieuwe werknemers aan te nemen, slechts drie maanden nadat topman Elon Musk de grootste reeks ontslagen in de geschiedenis van het bedrijf abrupt had aangekondigd. De functies verschenen de afgelopen weken gestaag op de carrièrepagina van Tesla, meldt persbureau Bloomberg op basis van een eigen analyse.

1 dag geleden
Activistische druk op eigenaar datingapp Tinder groeit

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De eigenaar van datingapp Tinder staat onder steeds grotere druk om de prestaties te verbeteren. De activistische belegger Starboard Value heeft namelijk een belang genomen in Tinder-eigenaar Match Group. Het is de derde activistische belegger die dit jaar in Match is gestapt om aan te dringen op verbetering.

1 dag geleden
Nederland exporteert meer bloemen naar Oost-Europa

ZOETERMEER (ANP) - De Nederlandse export van bloemen is in de eerste helft van 2024 met 5 procent gegroeid tot een waarde van 2,5 miljard euro, meldt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB). In het eerste kwartaal bleef het aantal verkochte bloemen nog vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar geleden. Volgens VGB-directeur Matthijs Mesken lijkt vooral de afzet naar Oost-Europese landen de groeimotor van de sector te zijn.

1 dag geleden
Samenwerking Yara en PepsiCo voor duurzamer geteelde snacks

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo heeft een deal gesloten met kunstmestproducent Yara International om boeren in Europa duurzamer te laten produceren. Daarbij gaat Yara duurzamere voedingsstoffen voor gewassen aan boeren leveren, die de aardappelen en andere gewassen vervolgens verkopen aan PepsiCo. De meststoffen komen voor een deel uit de Nederlandse kunstmestfabriek van Yara in Zeeuws-Vlaanderen.

1 dag geleden
Tonnen boete voor Kruidvat voor heimelijk volgen websitebezoekers

DEN HAAG (ANP) - De eigenaar van drogisterijketen Kruidvat heeft een boete van 600.000 euro gekregen voor privacyschendingen. Het bedrijf volgde het internetgedrag van bezoekers van de site Kruidvat.nl namelijk zonder dat deze mensen dat wisten. Daarmee verwerkte Kruidvat-moederbedrijf AS Watson deze persoonlijke gegevens onrechtmatig.

1 dag geleden
Cartier-eigenaar Richemont ziet Chinese verkopen met kwart dalen

GENÈVE (ANP/BLOOMBERG) - Het Zwitserse luxeconcern Richemont, bekend van dure merken als Chloé en Cartier, heeft last van een dalende vraag in China door een haperende economie. In het afgelopen kwartaal daalden de verkopen in China met 27 procent, maakte het bedrijf bekend. Richemont wijt de daling aan een laag consumentenvertrouwen onder Chinezen.

1 dag geleden