Informatie over houdbaarheidsdatum moet eten uit de kliko houden
VEGHEL (ANP) - Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.
Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.
Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.
Coalitie Houdbaarheid
De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.
Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.
Icoontjes op verpakkingen
Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.
De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Een massaclaim van beleggers in Airbusaandelen strandt bij het gerechtshof in Den Haag omdat claimstichting SILC niet wordt toegelaten om op te treden als belangenorganisatie. Volgens het hof is de stichting te nauw verweven met commerciële partijen die vooral aan de claim willen verdienen.
32 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo mag afscheid nemen van zijn huisbakkers, heeft de rechter in Den Bosch geoordeeld. De vorderingen van drie bakkerijen die via een rechtszaak wilden voorkomen dat hun overeenkomst met Jumbo in januari 2026 stopt, zijn afgewezen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het is nog onzeker of reizigers die vrijdag door een storing op Schiphol zonder koffer vertrokken, hun bagage voor kerst zullen ontvangen. Volgens een woordvoerder van de luchthaven zijn er nog "enkele dagen" nodig om alle koffers na te sturen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De klanten van het failliete Groningse zonne-energiebedrijf Soly worden overgenomen door branchegenoot Otovo. Dat in Noorwegen opgerichte bedrijf krijgt er zo tienduizenden klanten bij. Maar de mensen die het betreft, kunnen geen aanspraak meer maken op bijvoorbeeld de installatiegarantie die Soly eerder bood.
2 uur geledenMOSKOU (ANP/RTR) - Duizenden Russen klaagden dinsdag, vlak voor de kerstdagen, over storingen en vertragingen bij WhatsApp, nadat Moskou maatregelen had genomen om de berichtendienst te dwarsbomen. WhatsApp beschuldigde de Russische autoriteiten ervan te proberen meer dan 100 miljoen Russen het recht op privécommunicatie te ontnemen.
2 uur geledenLEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
2 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
2 uur geleden