Informatie over houdbaarheidsdatum moet eten uit de kliko houden
VEGHEL (ANP) - Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.
Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.
Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.
Coalitie Houdbaarheid
De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.
Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.
Icoontjes op verpakkingen
Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.
De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.
38 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".
39 minuten geledenOSS (ANP) - Het Franse Jacky Perrenot wil het Nederlandse transportbedrijf Vos Logistics overnemen. De stap is onderdeel van een internationaal groeiplan van de Franse transport- en logistiekonderneming. Hoeveel geld met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.
59 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Schoenenmerk Dr. Martens verplaatst de productie van een deel van zijn schoenen van Laos naar Vietnam, om de impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump te verzachten. Ook is het Britse bedrijf, dat bekendstaat om de hoge laarzen met dikke zolen, van plan de prijzen van sommige van zijn schoenen vanaf volgend jaar te verhogen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor soort investeringen het gaat, zodat investeerders en particuliere klanten beter kunnen zien of het om een duurzame investering gaat.
3 uur geledenMADRID (ANP/RTR/AFP) - Facebook-eigenaar Meta Platforms moet tientallen Spaanse mediabedrijven in totaal 479 miljoen euro betalen voor vermeende overtredingen van regels rond concurrentie bij adverteren en bescherming van consumentengegevens. Dat heeft een Spaanse rechtbank donderdag bepaald.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De teruggetreden hoofdeconoom van ABN AMRO, Sandra Phlippen, wordt het hoofd duurzaamheid bij dezelfde bank. Het is de bedoeling dat ze vanuit die functie duurzaamheid integreert in de kernactiviteiten van ABN AMRO, meldt het financiële concern.
3 uur geleden