
Informatie over houdbaarheidsdatum moet eten uit de kliko houden
VEGHEL (ANP) - Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.
Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.
Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.
Coalitie Houdbaarheid
De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.
Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.
Icoontjes op verpakkingen
Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.
De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - KLM spant een kort geding aan in een poging om de aangekondigde staking bij het grondpersoneel te laten verbieden. Dinsdagochtend werd bekend dat medewerkers zaterdag 24 uur willen gaan staken. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse bedrijven hebben in het eerste kwartaal van 2025 meer winst geboekt dan een jaar geleden. De totale brutowinst van bedrijven, de financiƫle sector uitgezonderd, bedroeg volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 90,1 miljard euro. Dat is 4,7 miljard euro meer dan een jaar eerder.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse huishoudens hadden in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld meer te besteden dan een jaar eerder. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt dat vooral door hogere cao-lonen en een stijging van sociale uitkeringen. Tegelijkertijd nam de hypotheekschuld het afgelopen kwartaal ook toe.
1 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Stichting Massaschade & Consument heeft Sony gedagvaard in een collectieve rechtszaak tegen het Japanse elektronica- en entertainmentconcern. De zaak draait om volgens de claimorganisatie hoge prijzen voor PlayStation-games die Sony rekent in zijn digitale winkel voor computerspellen. Sinds de aankondiging van de zaak in februari hebben ongeveer 22.000 deelnemers zich aangesloten bij de collectieve actie, meldt de stichting.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Bouwmarktketen Hornbach heeft in het eerste kwartaal van dit jaar naar eigen zeggen geprofiteerd van het mooie voorjaarsweer, waardoor meer mensen klusjes in en om het huis gingen doen. Algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland spreekt van een sterk begin van het jaar. "Het mooie voorjaarsweer had een positief effect op de resultaten. Veel klussers zijn aan de slag gegaan met tuinprojecten, wat leidde tot een groei in de verkoop van tuinartikelen."
2 uur geleden