Informateurs zien 'cruciale' laatste week komen
DEN HAAG (ANP) - De laatste week van deze fase van de informatie zal "cruciaal" zijn, zeggen informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf. De komende week gaat het Centraal Planbureau (CPB) "flink wat maatregelen" doorrekenen en daarna moeten door PVV, VVD, NSC en BBB knopen worden doorgehakt, zeiden ze woensdag.
"We hebben met de fractievoorzitters afgesproken dat we de komende periode tot eind volgende week gebruiken voor de voorbereiding op alle onderwerpen en op de financiën voor de finale week van 6 mei", zei Van Zwol na een dag waarop volgens hem weer veel is gesproken over de financiën.
De partijen moeten het in de laatste week eens worden over een hoofdlijnenakkoord. Van Zwol zei er vertrouwen in te hebben dat ze eruit gaan komen, maar zegt ook dat "we nog een paar grote onderwerpen hebben die nog wel moeten worden afgerond. Of dat nou gaat om de woningbouw, de toekomst van de landbouw, van de agrarische sector".
Discussies
In die laatste week verwacht Van Zwol de nodige "discussies" tussen de onderhandelende partijen. Dan gaat het namelijk om het deels "uitruilen" en "zoeken naar samenhang" in het akkoord.
Volgens Dijkgraaf is het vertrouwen tussen de onderhandelaars de afgelopen weken gegroeid. "Zonder nou te zeggen dat het allemaal 100 procent is. Maar je merkt wel, ze snappen beter van elkaar hoe ze in het hele verhaal zitten."
Aan de onderhandelingstafel is nog niet gesproken over een premierskandidaat. Op 15 mei moet er een hoofdlijnenakkoord liggen. Daarna moet, als het allemaal goed loopt, een kabinet worden gevormd die het hoofdlijnenakkoord gaat uitwerken tot een regeerprogramma.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden