Informateurs blijven in brief aan Kamer vaag over tijdsplanning
DEN HAAG (ANP) - De informateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees blijven vaag over wanneer zij de kabinetsformatie denken te kunnen afronden. "Onze verwachting is dat de onderhandelingen binnen enkele weken ver gevorderd zijn", is het meest concrete dat zij over de planning willen zeggen in een brief aan de Tweede Kamer.
Remkes en Koolmees herhalen dat alle lastige onderwerpen inmiddels meerdere keren zijn besproken aan de formatietafel, en bespeuren een "onmiskenbare voortgang" in de onderhandelingen. Maar: "er bestaat nog geen overeenstemming over deelonderwerpen, het geheel daarvan of het financieel kader".
In de Kamer groeit het ongemak over de lange duur van de kabinetsformatie. Het duurde na de verkiezingen in maart maanden voordat inhoudelijke onderhandelingen konden beginnen. Dat kwam onder meer doordat partijen onderling blokkades hadden opgeworpen. Ruim een maand geleden gingen de huidige vier coalitiepartijen, VVD, D66, CDA en ChristenUnie toch weer samen om de tafel.
Toelichtend gesprek
Kamervoorzitter Vera Bergkamp vroeg de informateurs vorige week per brief om een tijdsplanning. Zij zijn eerder deze week ook bij haar langs geweest voor een toelichtend gesprek. Daarin beloofden zij het parlement schriftelijk nader te informeren. Voor de Kamer is het belangrijk te weten hoe de onderhandelingen vorderen, ook met het oog op de begrotingsbehandelingen die inmiddels in volle gang zijn.
Volgende week komen de fracties van woensdag tot en met vrijdag opnieuw bijeen op landgoed De Zwaluwenberg in Hilversum. Hier onderhandelden zij eind oktober ook al een aantal dagen. De informateurs beloven de Tweede Kamer na die bijeenkomst opnieuw bij te praten.
Remkes en Koolmees wijzen erop dat alle onderhandelaars ook lid zijn van de Tweede Kamer, en sommigen ook van het demissionaire kabinet. Dat brengt ook verplichtingen met zich mee. Zij vragen Bergkamp in de planning van de Kameragenda "rekening te houden met het belang van de voortgang van de formatie".
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden